Selasa, 3 September 2019

PERKARA PERTAMA Bagaimana manusia mahu hidup.....?

Melihat situasi melanda seluruh negara di dunia? jelas ternyata keadaan bumi semakin parah dan kehidupan semakin terdesak untuk meneruskan keperluan hidup.  Apakah keperluan HIDUP yang dikehendaki oleh KEHIDUPAN:- 


Apabila menyentuh tentang KEHIDUPAN termasuk segala macam jenis CIPTAAN ALLAH termasuklah diri MANUSIA itu sendiri.  Khalifah tidak mahu menyentuh tentang HIDUPAN lain umpama HAIWAN UNGGAS dan HIDUPAN LAUT?

BAGAIMANA MANUSIA MAHU HIDUP:-
Allah menurunkan IHLAM hanya sekadar menyentuh 3 perkara sahaja, tidak perkara lain? kerana tidak begitu MUSTAHAK untuk diketahui.  Maka 3 perkara itu adalah………

PERTAMA: ADA TIGA HAL?
HAL NO SATU: Sebagai disebut SIKAP atau AKHLAK? Sikap atau Akhlak merupakan perkara POKOK menentukan manusia berbedza dengan segala ciptaan Allah yang lain, kerana terbentuknya SIKAP atau AKHLAK itu dengan adanya AKAL pada penciptaan manusia oleh Allah.  Namun berapa ramai manusia hari ini mampu menggunakan AKAL dengan BIJAK?



HAL NO DUA: Sebagai disebut MAKANAN atau MINUMAN? Dimana manusia harus makan dan minum sebagai AKAR nya POKOK tadi, jika tidak POKOK itu akan MATI? Pada MAKAN atau MINUM itu juga ada dua HAL iaitu HALAL dan HARAM.  Namun berapa ramai manusia hari ini mampu membedzakan antara MAKANAN atau MINUMAN yang HALAL dan HARAM?



HAL NO TIGA: Sebagai disebut KEPERLUAN atau DUNIAWI mahupun UKHRAWI? Dimana manusia menghendaki kedua-duanya sebagai DAUN dan BUAH kepada POKOK tadi dalam keadaan SEIMBANG dimana tidak melebihi antara satu dengan lain bermaksud yakni DUNIA atau AKHIRAT?  Namun berapa ramai manusia mampu melakukan keseimbangan DUNIAWI dan UKHRAWI?

Khalifah kira cukup bagi tajuk ini, dan Khalifah akan sambong pada tajuk lain atau berikutnya………?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan