Selasa, 26 Jun 2018

JIWA

BONGKAR jangan tak BONGKAR! #dhini manusia "Jiwa bergantung dihujung rambut"


JIWA SESUATU YANG MEMPUNYAI MAKSUD TERSIRAT.  NAMUN RAMAI MANUSIA KURANG MEMAHAMI, JIKA YA PUN HANYA SEKADAR SLOGAN BAHASA:  UMPAMA
1,  SAKIT JIWA
2,  JIWA BANGSA
3,  SEHATI SEJIWA
4,  JIWA RAGA
5,  SEJIWA SEKATA DAN BANYAK LAGI.

BAGAIMANA JIKA BUNYI PEPATAH INI "JIWA BERGANTUNG DIHUJUNG RAMBUT".
NAH INILAH YANG MENJADI KERISAUAN KAMI (KHALIFAH DAN AKU), DIMANA MANUSIA HARI INI BERHADAPAN DENGAN SITUASI YANG SANGAT MENGELIRUKAN.

MANUSIA GAGAL MEMBEDZAKAN KEBAIKKAN DAN KEBURUKKAN, HANYA SEMATA-MATA MENURUT KEHENDAK NALURI YANG TERSIMPAN DALAM JIWA.
DIDALAM JIWA SEORANG MANUSIA, TERDAPAT JUGA PERASAAN, BATIN DAN SANUBARI ATAU JUGA "NIAT".  NAMUN SEMUA ITU MAMPU MEMBINASAKAN MANUSIA DALAM SESAAT, APABILA GAGAL MEMAHAMI DALAM JIWA ITU ADA "NYAWA" YANG MENGHIDUPKAN DIPANGGIL "ROH". bersambong......jika perlu.

#DHINI:

Jiwa bergantung dihujung rambut adalah gambaran #COVID19 yang melanda #DHINI yang telah mencecah 1.5 Juta kes dengan hamper 90,000 kematian juga ramai lagi mangsa mengalami situasi amat kritikal 48,000+.  Angak ini mengikut Tarikh hari ini 9/4/2020.

America (USA) seakan-akan seumpama Jiwa bergantung dihujung rambut apabila hanya 22,000+ yang telah pulih daripada 417,000+ kes #COVID19.  Malah angka kematian terus meningkat dari hari ke hari tanpa mampu dikawal.  Kini angka kematian telah mencapai 14,000+.

Bagaimana situasi #DHINI apabila Donald Trump cuba memberhentikan sumbangan kepada WHO dengan alasan USA juga memerlukan banyak wang menghadapi #COVID19, sambil menyalahkan WHO tidak cekap menjalankan atau menghadapi krisis dunia berhadapan  #COVID19.

JIWA juga adalah mengambarkan tentang KEMATIAN (ajal & maut) yang pasti hadir tepat pada masanya terhadap semua makluk ciptaan Allah tanpa diketahui dan disedari ianya berlaku!  Oleh itu #DHINI manusia berhadapan UJIAN GETIR dalam menghadapi serangan #COVID19.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan