Rabu, 10 Mei 2023

KIBLAT atau KAABAH?

Benarkah Langkit tidak bertiang? Benarkah Solat Tiang agama?

Apa bedza Tiang dengan TONGKAT? Adakah Langit bertongkat? Dan Solat juga punya tongkat?

Tahukah kamu wahai Rakyat Malaysia? Maksud KIBLAT dan Arah Kiblat? KAABAH itu cuma ARAH KIBLAT bukan sebenarnya KIBLAT? Sebabnya Allah itu bukan disembah tapi satu pengABDIan yang WAJIB!

Kita (manusia) adalah ABDI kepada Allah yang dipanggil sebagai Hamba Allah, maka manusia WAJIB mengikut segala Perintah Allah (ILLAHI).

Apa itu KIBLAT dan apa itu KAABAH?  Ramai Umat Islam tahu tentang KAABAH dari pelbagai sudut>>>>

Namun berapa ramai Umat Islam mengetahui tentang KIBLAT? Sehingga ada sesetengah menganggap KAABAH itu sebagai KIBLAT, padahal cuma ARAH KIBLAT, supaya Umat Islam sedunia tidak berpecah-belah.

KIBLAT SATU, seumpama Solat Subuh, nama KIBLATnya bersifat NUR (cahaya putih) namun nama KIBLATnya Allah belum diizin diberitahu (lantaran masih dikira Rahsia Allah)? KIBLAT ada LIMA mengikut Solat Lima Waktu? Dan setiap SOLAT berkiblatkan NUR (cahaya) cuma berlainan warna, ada biru, unggu, merah, hijau, kuning seumpamanya warna pelangi?  Jadi mengapa warna pelangi 7 sedang Solat hanya 5 Waktu? Nah!!! Inilah RAHSIA yang WAJIB Umat Islam tahu mengenali ALLAH itu cara mana? Sehingga bisa terlihat dan tersentuh melalui Pancaindera?

Dalam setiap WAKTU Solat juga punya Nabi-Nabinya (Nabi yang bagaimana pula tu? Dan Ada penjaganya (MALAIKAT)? Dan Ada Qalamnya "KALIMAH" sebagai jurubahasa? Dan  ada tempat WHUDUnya?  Kenapa WHUDU itu dikemudiankan?  Sebab setiap waktu (SOLAT) punya AIR WHUDUnya tersendiri dan berbedza-bedza? Nah!!! Ada 7 jenis AIR yang Umat Isalm WAJIB ketahui mengenai cara BERWHUDU? AWAS!!! Berwhudu wajib menghadap KIBLAT? (yang ini perlu tahu) bukan pula menghadap matari hari terbit, ada caranya?

Sebab itu yang paling AKHIR, dalam SOLAT itu punya "AKHLAK" ada adabnya atau disebut juga TERTIB sebelum minta dibuka PINTU KIBLAT dimana ALLAH ada sedang menunggu diatas TAKTHAnya.  bersambong lagi, lantaran Solat Asar sedang menghampiri Ijabnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan