Khamis, 28 Mac 2024

MM2H

MM2H merupakan rancangan kerajaan bermula tahun 2002 sehingga lebih 40,000 telah mendaftar. Namun ianya dibekukan semantara sehingga diaktifkan semula tahun 2021. Tanpa tidak disedari, masyarat China merupakan mencatat permohonan terbanyak menyertai MM2H>>>>

Penulis pada malam ini menulis berdasarkan Pengalaman Penulis sebagai seorang peniaga/penjaja kecil-kecilan di Pasar Malam Kota Kinabalu menyedari bahawa kebanyakkan pelanggan KAMI adalah mereka yang KAMI anggap sebagai Pelancong sering datang berbelanja setiap malam.  Kebanyakkan mereka ini dari China, Korea dan Japan.

Hari ini merekalah penyumbang paling tinggi sebagai pembeli dalam pelbagai barangan jualan peniaga/penjaja Pasar Malam Kota Kinabalu.

Penulis pernah terbaca satu artikel mengatakan bahawa pada tahun 2030 nanti Masyarakat China akan menjadi penduduk teramai menduduki kebanyakkan Bandar di Sabah seperti Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau dan Kudat. Persoalannya, apakah mereka yang menyertai MM2H akan bisa mendapat Status Penduduk Tetap?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan