Khamis, 6 Jun 2024

Apa itu AHAD?

Apa itu AHAD? Ketahuilah sepertimana sebelum ini telah diturunkan IHLAM bahawa ADAM terlebih dahulu telah ada sebelum Malaikat Allah ciptakan.  Kenapa Allah ciptakan Malaikat terdahulu dari ADAM, kerana Allah perlukan Hamba disebut sebagai AMIN/AHMAD untuk menyampaikan yang HAQ (kebenaran) kerana itu sewaktu Allah mahu ciptakan ADAM, malaikat mempersoalkan penciptaan ADAM, lalu Allah berkata: "Kamu tidak tahu apa yang Aku tahu" maksudnya bahawa ADAM itu sebenarnya sudah ADA dalam penciptaan AHAD. Malah dalam diri ADAM itu telah ADA Muhammad yang lebih AWAL tercipta melalui AHAD. Dan terakhir melengkapkan penciptaan AHAD ialah Dunia. Secara lengkapnya AHAD itu didalam ADA>>>>>>>

1) Allah (ISLAM agamaKU)

2) Kebenaran (HAQ) KeESAanKU tiada duaNya

3) Adam (AdaNya AKALKU yakni ILMUKU

4) Dunia (NIKMATKU untuk segala CIPTAANKU

ALLAH:

Allah itu meliputi segala HambaNya terawal diciptakan seumpama Malaikat dan Segala Isi Dunia serta yang HAQ iaitu semua perintahnya samada melalui Wahyu, Ihlam, Seru/sedik dan Bisikan.

HAQ (Kebenaran):

Segala ciptaan Allah adalah BENAR bukannya PALSU, dalam kebenaran itu wujud 4 perkara wajib diketahui oleh Hamba-hambaNya Allah iaitu a) Syariat, b) Tarikat, c) Hakikat d) Marifat.

ADAM:

Tercipta terkebelakang sebagai UJIAN kepada Para Malikat dan Jin dan segala ciptaan Allah terdahulu. Lantaran penciptaan ADAM akan lahir manusia bernama Muhammad, walaupun Hakikatnya secara Marifat Muhammad lebih awala telah ada pada AHAD (Allah).

DUNIA:

Dunia terbentuk dan perputar kerana adanya AHAD disebut dalam Al-Quran Surah Al-Asr (Demi Masa). Dunia juga terawal nya telah ADA namun terakhir diciptakan sebagai memberi NIKMAT kepada segala ciptaanNya mencari Kehidupan dengan berpandukan Qada dan Qadar Allah sebelum Dunia Hancur-Lebur (Qiyamah).

Kesimpulan: Lalu bagaimana dengan Dajjal, Nabi Allah Isa, dan Al-Mahdi? Daripada mana ADAnya sebelum Allah ciptakan? #biarlahrahsia dahulu.  #penulisihlamallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan