Selasa, 5 Julai 2016

QADA dab QADAR (UJIAN kepada manusia)

QQQ: Qada dan Qadar bukan sekadal Qalam?  Demikian unggapan PUJANGGA! Apa itu QADA? Apa pula itu QADAR? Bagaimana disebut QALAM?

Bilaman ianya menjadi QALAM akan berbunyi begini....


Apapula kaitannya dengan dipanggil KESULITAN!!!
demikian suatu ketika dulu kisah dibawah tertulis...?

BISMILLA................Assalam.........Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Selamat menyambut PUASA SYAWAL.

Manusia hari ini (termasuk orang-orang yang beriman) diLANDA ujian yang amat BESAR......
Qada dan Qadar adalah RUKUN IMAN yang kelima sebelum menyusul KIAMAT.  Qada dan Qadar adalah sesuatu KETENTUAN ALLAH, namun pada hari ini, ujian kepada manusia beriman adalah ILMU SAINS dan TEKNOLOGI.  Maka yang mana satu manusia beriman mahu PERCAYA.......?

Teknologi Canggih hari ini bisa mengetahui SEGALA HAL.......? yang termasuk juga dalam QADA dan QADAR.......hingga seakan-akan menjadi satu keSULITan, bilamana perkara berlaku sebenarnya keTENTUan Allah.  Namun berapa ramai mahu mengakui, bahawa SEGALA yang berlaku itu adalah keTENTUan Allah.  Telah banyak terbokti, tiada siapa pun PEMIMPIN dunia hari ini seperti menerima keTENTUan Allah.  Malah setiap perkara berlaku........adalah berpunca dengan segala macam salah laku........seperti Teknikal, Kecuaian, Cuaca, Hujan atau Ribut dan pelbagai macam lagi alasan.

KIAMAT berlaku selepas terjadinya QADAR dan QADAR (yakni seperti tanda-tanda yang luar biasa tak pernah berlaku sebelum ini pada DUNIA).  Telah banyak NEGARA DUNIA menerima MUSIBAH agak LUAR BIASA, namun apa yang NEGARA dan PEMIMPIN DUNIA memberi ULASAN.........hanyalah sekadar pertukaran MUSIM.  Maka KIAMAT bermula apabila manusia sudah mula hilang PEDOMAN (yakni tiada hala-tuju atau matlamat yang seBENAR).

PEMIMPIN DUN IA hari ini terlalu EGO dan TAKBUR dengan KUASA, hingga sanggup mengetepikan kehidupan seJAGAT (yakni keselamatan SEMUA JENIS keHIDUPAN).  Pemimpin suka menganjurkan PEPERANGAN atau SENGKETA, tapi yang melarat dan kelaparan adalah RAKYAT atau Penduduk Dunia (termasuk kehidupan lain).  Maka tercetus lah GELOMBANG BENCANA diserta DUNIA dengan penduduknya termasuk wanita dan kanak-kanak jadi mangsa
kezalinman.  Negara Islam pula, mula hilang TARING, apabila SEMUA PEMIMPIN yang lantang berSUARA diGULING atau diHUKUM.  Maka seluruh Rakyatnya di GELOMBANG keSENGSARAAN. Semua itu berlaku angkara siapa........?

Malaysia yang suatu ketika dahulu terlalu KUKUH IKATAN UMMAH........kini hari demi hari, hanya menunggu keretakan, hasil perGELOKan POLITIK yang keTERLALUan,,,,,,,hingga mengetepikan keSATUan dalam berAGAMA dan persaudaraan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan