Isnin, 3 September 2018

KATAKAN "SAYANG"

AWAS!!! Jangan pernah berkata "SAYANG" lagi ketika berurusan dengan kakitangan kerajaan, lantaran satu pekeliling telah dikeluarkan sebagai memberi PERINGATAN bahawa kata SAYANG itu satu dari beberapa jenis kesalahan sexsual?

                  AWAS!!! Jangan suka-suka cakap "Sayang"

"SAYANG", pada semua ( perkara, benda, sekeliling, manusia, haiwan, unggas dan pelbagai ciptaan Allah) termasuklah rumput rampai dan pokok-pokok dan apa juga jenis tumbuhan.  Patutkah atau perlukah berbuat demikian, lalu apa akan jadi ?!  Masih adakah KEMATIAN (kemusanahan atau kehancuran) ?!  Jika Allah menyebutnya dalam maksud Bismillahi Ya Rahman Ya rahim.  Patutkah Allah menurunkan AZAB, BENCANA dan MALAPETAKA ?!

"SAYANG" masih banyak manusia kurang FAHAM, hanya faham dan merasa SAYANG setelah KEHILANGAN (umpama meninggal DUNIA), atau Kemalangan (hingga cedera atau cacat) atau LEMAS (tengah berkelah atau apa juga yang berhubung dengan laut).  Malah Pemandu Bas, Teksi dan kereta perseorangan masih gagal faham maksud "SAYANG.  Mengapa manusia lalai atau tidak mahu memahami maksud :SAYANG" seluas-luasnya, hanya sekadar cakap SAYANG pada ISTERI jika lelaki,   SUAMI jika perempuan atau ANAK jika bergelar IBUBAPA dan apa-apa juga seumpamanya.

Jika suami SAYANG ISTERI, kenapa ditalak, jika Isteri SAYANG suami mengapa masih minta CERAI.  Jangan bilang hanya kerana "WANG baharu "SAYANG" ?!  Jika ibubapa SAYANG anak-anak, kenapa terlalu dimanjakan atau membiarkan ?!.  Maka apa pun berlaku di dunia manusia hari ini, adalah kerana perkataan "SAYANG" telah disalah guna atau disalah faham ?!

Ahli UMNO "sayang" NAJIBkah atau SAYANG UMNO ?!  Lalu apa Ahli UMNO harus lakukan hari ini, mahu UMNO "TERKUBUR" atau NAJIB ?!.  Maka saya melihat Ahli UMNO sendiri, nama sahaja MELAYU tak tahu menggunakan perkataan "SAYANG" dengan betul.

"SAYANG" boleh jadi juga bisa jadi "MATI", kerana SAYANG juga bisa membawa "MAUT", kerana SAYANG juga mampu bawah BENCANA, kerana SAYANG jua boleh mendatangkan MALAPETAKA" DAN SEGALA-GALA MAMPU TERJADI KERANA sayang ?! Sebab itu saya masukkan dalam HAL yang berkaitan dengan "KEMATIAN".

#PHASE2 DUNIA HAR INI:

Bismillahi Ya Rahman Ya Rahim Ya Kaf Haa Yaa Ain Saad.....amin. #1998 bukan tahun 1998? atau jua mungkin tahun 1998? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui tahu!  Namun pada Dunia Hari Ini! Pada tajuk ini "SAYANG" masih ramai GAGAL memahami akan makna sebenar?

Demikian itulah terjadi dengan ISU DUNIA HARI INI #COVID19 bilamana melanda BUMI/MANUSIA hingga makna "SAYANG" tersalah guna?  Menutup Rumah Ibadat pelbagai Agama? Adakah itu tanda SAYANG? Mengawal Pergerakan manusia? Adakah itu tanda SAYANG? Kata mereka memang itulah SAYANG? Betulkah? Cuba manusia renung dan hayati Ayat Al-Quran (40:42) Balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatn yang serupa (seimbang) Barangsiapa yang memaafkan dan berbuat baik, maka Allah memberi ia pahala.  Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang zalim.  Maksud zalim disini termasuk menzalimi dirinya sendiri? Jika AKHLAK manusia itu menzalimi diri sendiri? Bagaimana cara manusia bertindak/menghukum? Al-Quran 42:19 Allah Maha Lemah Lembut terhadap para hambaNya.  Dia memberi rezeki kepada sesiapa ynag dikehendakiNya dan Dia Maha Kuat lagi Maha Kuasa.
RENUNG-RENUNGKANLAH!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan