Jumaat, 12 April 2019

KEBUNTUHAN UMAT ISLAM SIRI DUA

ARAB begitu bangga dengan bangsanya! Hanya kerana Rasullah itu berbangsa ARAB!!! Ingat!


MEREKA lupa bahawa mereka pernah melalui zaman JAHILIAH?  Maka kerana itu janganlah berbangga dengan bangsa, kerana bangsa itu sekadar suatu UJIAN bagi manusia mengamalkan makna SIRATULRAHIM!!!


APABILA LEBIH MENINGGIKAN MERTABAT BANGSA DARI AGAMA:
Apabila sebagai Umat Islam, Arab bangga dengan mertabat bangsa mereka sebagai seorang Islam, bagaimana perasaan bangsa lain yang juga sememangnya dilahirkan seawalnya sebagai Islam (bukan yang memeluk Islam)  Jika di Malaysia, Bangsa Melayu sering mengandaikan diri mereka sebagai Islam,  bagaimana perasaan orang Bajau, Visaya, Berunai, Iranun dan lain-lain di Sabah.  Sedang mereka juga dari seawal kelahiran memang seorang muslim.

Jika mengikut Negara pula,  Adakah berbedza, Islam Negara Arab dengan Negara-negara lain...?  Ramai Merah dengan para Ustaz berceramah,  Islam di Negara Malaysia berbedza dengan Islam di Arab...? Betulkah begitu.  Jika betul ternayata Islam ini banyak cabang ?  sedang setahu Merah Islam hanya satu yang dibawah Oleh Rasullah.  Jika ada perbedzaan ?  perbedzaan itulah membuat Umat Islam jadi buntuh.  Orang lain yang melihat Islam juga jadi keliru ?

Kenapa Islam Malaysia tak sama dengan Islam Indonesia...?  Adakah Indonesia ada punya Rasul lain ?  Adakah Islam Malaysia pula mempunyai Kitab lain...?  Bukankah hanya Rasullah (Nabi Muhammad S.A.W) bukankah hanya Kitab Al-Quran...?  Jadi, kenapa ada perbedzaan....?

Jawapannya, yang membedzakan semua itu adalah kerana status bangsa dan amalan ada adat budaya...?  Jadi, kenapa mesti tinggikan mertabat bangsa, budaya dan adat resam,  hingga meletakkan AGAMA itu sebagai kelas kedua....?  Mana lebih tinggi mertabanya....? Antara Bangsa, Agama dan Negara....?  Maka inilah membuat Umat Islam jadi BUNTUH ? bersambong........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan