Jumaat, 12 April 2019

KEBUNTUHAN UMAT ISLAM SIRI TIGA

SIAPAKAH YANG PATUT DIDENGAR ATAU DIIKUTI:-



Baiklah, kita mulakan segalanya dengan mengawal perasaan mengucap, Bismillahi Ya Rahman Ya Rahim Ya Alip Lam Mim....amin.  Sesungguhnya manusia (orang) pada hari senintasa dalam kebuntuhan (jangn bilang Umat Islam sahaja).  Mengapa manusia BUNTUH ?  disebabkan tajuk pada garisan bertulis huruf besar diatas.  Siapakah patut di dengar atau diikuti ?

Ayuh !!! Apabila kita berkerja atau menjadi orang suruhan.  Sudah tentu kita ikut dan dengar arahan BOSS ! Apabila kita main POLITIK, sudah tentu kita dengar dan ikut perintah KETUA (pemimpin) !  Apabila kita kahwin, sudah tentu kita dengar dan ikut arahan SUAMI !  Apabila kita jadi anak, sudah tentu kita ikut dan dengar nasihat IBUBAPA ! dan banyka hal lagi,  jika nak cerita semua itu mengambil masa agak panjang.

Agak-agak, manusia hari ini (kebanyakkannya) IKUT dan DENGAR siapa ?  Cuba kalian renung sejenak ?................................................................dah dapat jawapan !? nanti Merah sambong.
TEKNOLOGI !!!???:



Teknologi sudah menjadi Tuhan kepada manusia hingga manusia lupa akan Tuhan.  Terutama penggunaan TELEFON ? seorang isteri atau suami lebih banyak layan telefon dari layan suami atau ister ?  Anak-anak lebih banyak belajar melalu TELEFON dari mendengar nasihat Ibu Bapa,  dan segalanya tiada seorang pun tidak akan merasa kesunyian kerana telefon.  Sedang mengingati Allah manusia merasa kesunyian.

Hal lain yang manusia suka ikut dan dengar adalah cakap PEMIMPIN sehingga mereka bersengketa sesama sendiri.  Cuba kalian fikir (adakah pengikut Anwar Ibrahim ikut dan dengar cakap Tun Mahatir, demikian jua sebaliknya) sedang kedua-duanya bercakap sebagai pemimpin ISLAM? Maka dengan sendirinya hilang sikap bersaudara sesama muslim.  Dan perkara yang sama berlaku dimana-mana Negara ISLAM.  Arab Saudi, Turki, Iran, Pakistan, Indonesia dan seluruh Negara Islam.  Bagaimana Umat Islam tak BUNTUH !!!  Akhirnya siapa lagi yang IKUT dan DENGAR perintah & QALAM ALLAH ????? (Rukun Islam) ?????? (Rukun Iman).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan