Jumaat, 12 April 2019

KEBUNTUHAN UMAT ISLAM

BONGKAR jangan tak BONGKAR! Kisah semalam terjadi lagi pada Pak Ibrahim untuk kali kedua>>>


Umat Islam tidak menyedari, mengapa mereka sesama mereka kelihatan kurang kesafahaman antara satu dengan lain.  Antara punca-puncanya adalah seperti betikut:- Wahai Senator, jangan mudah terperdaya hanya dengan secebis kata-kata yang tak pasti kesahihnya? 



Mereka dilahirkan sememangnya sudah sedia beragama ISLAM:
Maka mereka begitu selesa, padahal banyak hal mengenai Islam mereka tidak tahu.  Hal ini berlaku dimana-mana, apa tak lagi jika tidak sama bangsa atau satu negara atau lain-lain negeri. Contoh.  Di Sabah sendiri, pelbagai kaum beragam Islam di Sabah, namun mempunyai adat berlainan dan amalan ilmu yang berlainan.  Sedang mereka adalah Umat Islam.

Apabila satu kamu menegur kaum lain cara adat dan amalan berilmu,

akan menjadikan mereka berseteru.  Padahal satu agama (Islam) lalu mereka lupa bahawa Islam itu bersaudara.  Malangnya ISU seperti ini jarang diambil perhatian, tapi inilah kebanyakkan berlaku di luar sana.  Apa tak lagi dengan pelbagai Ilmu yang bercelaru mereka baca dan temui di FB ?


Pengalaman Merah sendiri yang mempunyai ramai kenalan dari pelbagai kaum, Bugis, Jawa, Butun, Suluk, Ubian, Brunei, Visaya, Bajau, Samah, dan banyak lagi.  Apabila Merah bercakap dengan bangsa Bugis, budaya Ilmu dan adat mereka berlainan dengan Jawa.  Maka mereka mengadu kepada Merah yang ilmu dia itu syirik, yang sana pula akan mengatakan perkara yang sama.  Sebagai orang tengah, Merah jadi binggung, kerana mereka adalah beragama Islam.

Makanya bila Merah kaji semua ini, adalah antara punca mengapa Umat Islam itu kelihatan BUNTUH.  Belum lagi antara Arab dan Arab sendiri ?  Maka Musuh melihat itu semua adalah menakutkan.  Pantas mereka mengandaikan Agama Islam ini tidak baik (bermusuhan sesama sendiri) yang Agama lain tidak atau kurang berlaku seumpama itu.

Contoh, Mengapa Donald Trump benci Islam ?  kerana Trump hanya melihat perangai Umat Islam, padahal Ajaran Islam sebenarnya bukan apa yang kelihatan pada Ulah dan perangai Umat Islam berkeliaran di luar sana.  Cuba anda ternagkan bagaimana Agama Islam sebenarnya,  sudah tentu Trump akan berfikir ?  Tapi siapa yang aka memberi tahu TRUMP menganai Islam sebenarnya..?  Bila Trump sendiri melihat Para Pemimpin Islam seperti tidak sehaluan juga tentang Agama.

Contoh, Bagaimana Tun Mahathir bercakap saal Islam dan bagaimana para Ulama bercakap soal Islam dan bagaimana pula Ulama yang bermain politik bercakap mengenai Islam.  Segalanya bercanggah antara satu dengan yang lain.  Maka ini menimbulkan sikap menakutkan pada Agama Lain atau bangsa lain yang bukan beragama Islam.  Akan bersambong...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan