Rabu, 3 April 2019

Tua Bangka Peringkat ketiga ?

HANYA PANDAI BERCAKAP TAPI TAK FAHAM: Apa bedzanya pegang CANGKUL dan SKOP?  Begitulah terjadi dalam memilih WAKIL RAKYAT? Siapakah PEMIMPIN yang hanya tahu guna SKOP tapi tidak tahu menyangkul? Ada yang tahu menyangkul tapi tak tahu guna SKOP? Ada pula yang tahgu cara guna kedua-duanya?



Ada ramai bercakap pintar,  tanpa melihat pada hakikatnya.  Konon nak tnjuk "aku ini orang bijak" "aku ini orang hebat" "aku ini orang menteri" "aku ini punya kuasa".  Kalangan yang mengaku seperti di atas seumpama "tua bangka" pakai baju serba kacak, tapi otak itu kering.  Maka robek segala urusan, sampai berlaku sudah siap dikorek lagi ?  sudah siap diubah lagi ?  sudah guna dirasai pula tak elok (tak memuaskan) akhirnya berlaku permabziran kos dan masa.  Contoh:

tiada sebab baik untuk tolak ICERD:
Samaada yang bercakap begini sudahj "PENCEN" atau baru bangun dari tidur ? Kenapa muncul lagi ucapan seumpama ini.  Kemana perginya orang ini ketika Malaysia sibuk berbicara tentang ICERD.  Nampak sangat sengaja cari HAL ?  atau inilah mungkin sebagai "tua bangka" ?  Oleh itu jangan terlalu "repot" sampai mengundang Harimau tidur diUsik ?  Akhirnya MP Pas diarah keluar 2 hari, hanya kerana guna perkataan "Pondan" terhadap LGE.  Kisah tahun 2001 NHRAP masih bersarang di otak kalangan kita ?

MSPO tidak boleh undur:
Tiada hasrat tangguh leksana MSPO kenyataan pada 1hb. April, 2019 kenapa ada lagi berbunyi MSPO tidak boleh diundur ? 3hb. April, 2019.  Nah... sekarang ini kita nak tengok pula "cadangan pindaan Perkara 1(2) akan dibentangkan di Parlimen.  Berbalik kepada MSPO,  kebelakangan ini Harga Minyak Sawit semangkin merosot,  malah ada ura-ura dari kalangan menteri agar membeku penanaman sawit diganti dengan tanaman lain yang lebih produkiti.

Kerajaan buat kajian menyeluruh isu gaji siswazah:
Tmbul rasa kepelikan berlaku di mana-mana, seolah-olah kerajaan PH hari ini, sebagai Kerajaan 4.0, kerana kebanyakkan rancangan kerajaan hanya tertumpu kepada 4.0.  Akhirnya terlupa merancang Ekonomi Micro keperluan Rakyat Jelata.  Maka tercetus perkataan meminta rakyat "Ikat Perut".  Benarkah Malaysia hari ini hanya mempunyai pemimpin "tua bangka" hingga bercakap berbelit-belit dan "pandai cakap" tapi tak tahu buat kerja kerana "tua bangka".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan