Ahad, 5 Ogos 2018

HAL 27 UJIAN (KEPUTUSAN)

UJIAN merupakan adalah satu HUKUM bukannya HUKUMAN, yang harus manusia hadapi, seraya Allah berfirman Dialah yang telah memberi sekatan antara dua laut, yang satu tawar dan yang lain masin lagi pahit.  Dan Dia jadikan antara keduanya sempadan dan sekatan rapi.  Surah Al-Furqan ayat 53.  Demikian itulah HUKUM Allah.

UJIAN dan HUKUM adalah dua situasi berbedza yang sering membuat manusia tersalah tafsir hingga sukar membayangkan sesuatu yang terjadi itu seolah-olah sebagai sesuatu yang MISTERI.
Hal 25 HUKUM adalah menyentuh akan Surah Al-Furqan (25) dimana Allah menjadikan sesuatu itu berdiri atas HUKUMNYA, lalu terjadilah UJIAN, ujian itu lah ayat 53.

Maka Khalifah andaikan manusia itu juga diciptakan Allah berdiri atas HUKUMNYA sehingga pelbagai bahasa dan bangsa, lalu menjadi UJIAN bagi manusia itu, bagaimana mereka mampu hidup bersama dengan perbedzaan bangsa dan bahasa, seumpama dua laut (tawar dan masin).

Maka Khalifah juga andaikan, bagaimana cuaca pelbagai negara berbedza, ada yang dalam Gelombang Panas melanda benua EUROPA>>>>>


ada yang dalam ribut dilanda taufan, banjir dan tanah runtuh, ada yang ditimpah gempa bumi, ada yang dalam kebakaran dan bermacam-macam lagi.  Demikian itu UJIAN dan HUKUMNYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan