Rabu, 19 Julai 2017

RUKUN NEGARA KE 5 VS RUKUN IMAN KE 5

CUBIT-CUBIT SAYANG, SINDIR-SINDIR KASIH:
Senna:  Apa nih Manan, Nampak macam GELISAH aja....
Manan: Oh Senna, nih ah,,,,budak Eman tu, janji dengan aku nak jaga kedai
Senna:  Jaga kedai, kenapa.....?  mengapa pula tiba-tiba suruh budak tu yang jaga kedai
Manan:  Aku nak KLIA, jemput kawan
Senna:  (kehairanan) jemput kawan...kawan dari mana pula tu Manan...?
Manan:  Malaysia juga, dari Kota Kinabalu
Senna:  Lelaki kah perempuan....?
Manan: kamu nih Senna, tak habis-habis mengusik aku.  Lelaki lah, tak kan perempuan
Senna:  Dah khawin kah belum....? 
Manan:  Ini yang buat aku serba salah nak jawab, macam aku
Senna:  bukan apa saja nah tahu, kan elok juga.  Beginilah Manan, kalau awak percaya dengan aku, biar aku yang tolong jaga kedai...?
Manan:  betulkah Senna,,,terima kasih....Aku mestilah percaya...macam aku percayakan diri ku sendiri....kalau macam tu aku jalan dululah nanti terlewat pula
Senna:  Ah Manan, kawan kau tu, tinggal dekat mana nanti....?
Manan:  Senna, senna....tak habis-habis nak tanya. Dia nak tinggal HOTEL, tapi Manan jemput tinggal di rumah..
Senna:  Elok juga tu, boleh lah kenakan dengan kami.....?
Manan: (Garu kepala) aduhai Senna...~~!!!

Situasi cerita diatas mengambatkan citi-ciri Rukun Negara Ke 5 (Kesopanan dan kesusilahan), namun dalam pada itu, harus juga diingat bahawa adakah menjadi AMALAN RAKYAT MALAYSIA seperti MANAN menjemput kawannya tinggal di rumah....???  Lalu apabila kawan Manan tadi tinggal di rumah, sudah tentu SITUASI itu jauh berlainan,,,,apa lagi kawasan rumah Manan itu adalah sebuah Taman Rukun Tetangga......sudah tentu ramailah yang nak tahu tentang kawan Manan itu nanti.......???  Maka akan hadirlah RUKUN IMAN KE 5........???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan