Sabtu, 22 Julai 2017

SEMINGGU DI KL (SEMENANJUNG)

CUBIT - CUBIT SAYANG, SINDIR-SINDIR KASIH:.......



Dr. Asmadi:  tahu tak Manan, hari itu kawan kamu beritahu aku, nak pindahkan rawatannya
                       ke SELAYANG, dan minta aku menjadi Dr. Pakar kepadanya.
Manan       :  kalau macam tu eloklah, tapi ada satu hal........entah - entah kawan aku tu suka
                       Sofiah kot, tunang kau tu......sebab hari itu banyak sangat dia mahu tahu tentang
                       Sofiah.
Dr. Asmadi:  mulut kau tu baik-baik Manan, jangan main cakap saja.  Ha.....macam ni, kalau
                       pendapat aku,  kawan kau tu tak punya isteri, dan macik Senan pula tak punya
                       suami.  Kalau macam itu.......aku lebih percaya.
Manan:          Doktor......doctor jangan cakap macam tu.....itu doa tahu...a.aaaaku
Dr.Asmadi:   Gelabah Nampak......ada apa-apa kah Manan
Manan:          Engkau tahukan Dr.......,  Manan berkenan dengan Cik Senna tu.....
Dr. Asmadi:  tahu pun, lain kali jangan main cakap saja, engkau kena kan aku, tapi bila aku
                       kenakan kau.......ah, padan muka.
Manan:          Maaf lah Dr.  sebenarnya Manan gurau saja, tapi tak elokkan gurau-gurau
                       macam tu.......macam salah sangka pula.....
Dr.Asmadi:   tahu tak apa.  Lain kali jangan buat lagi.......aku nak cepat ni.....mana Surat
                       Khabar aku tadi.....?

Demikian sesuatu gelagat gurau senda sering membuat atau menimbulkan sikap salah sangka kepada kebanyakkan Rakyat Malaysia.  Kadang-kadang dalam bergurau, timbul perasaan dendam, cemburu, lagi yang paling berBAHAYA, jika PERCAYA. 

Dalam kita mengamalkan BUDAYA BERMASYARAKAT, KITA KENA JUGA BERWASPADA, kerana terlajak PERAHU boleh diundur, terlajak CAKAP buruk padanya, bah kata petikan dari seorang PUITIS:
1000 kali aku menulis
sekali aku berkata
itu yang diambil HATI..........bermakna, walau pun telah banyak meluahkan dalam tulisan, namun kepercayaannya atau penerimaannya lebih kepada apa yang diCAKAP.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan