Khamis, 28 Januari 2016

DUGA AKAL/////////// Jangan CABAR..........?

Gunung Kinabalu kemegahan Sabah..........namun Sabah tidak semegah G> KINABALU
Kota Kinabalu awal namanya API-API......sebab itu terasa PANAS, bila menjadi pemimpin Nya (API-API) API-API jadi Jesselton.............Sebab gara-gara orang putih.........semasa namanya bertukar Kota Kinabalu..........Sabah sudah MERDEKA dalam MALAYSIA..........Tapi Sabah dipanggil MALAYSIA TIMUR................Panggilan inilah buat Aku KABUR..........hingga saat ini......?
Bermaksud ada dua Undang-Undang dalam Malaysia........?  Undang-Undang Malaysia Timur dan Malaysia Barat.  Namun Aku bukan pakar undang-undang.........?

Itu yang paling mudah...............Jika nak yg ENAK dan Pelbagai RASA.........LEBAH


biar bisa mana pun gigitanya.........mudah saja dapat MADU LEBAH..  Kenapa Bangunan Yayasan Sabah masih dipanggil nama yang sama, meski pun sudah di tukar........?  Kenapa kemajuan SABAH tidak setanding dengan hasil buminya........sebab kurang teknologi kot.....?  Bila Aku cakap pasal Gunung Kinabalu dan Kota Kinabalu, juga SABAH....................maksudnya satu DUNIA punya cerita.........Ini lah resepi yang
paling MAHAL.......kalah resepi KFC.

Satu contoh, bila kawan dari Kedah tanya........Mana jauhnya Tawau dengan Sabah.......kenapa Solat Zuhur kat sini terlalu awal.......(pertanyaan mengenai masa ini gara-gara diseragamkan).  Maka GEO....IKLIM sabah dan Cara Orang Sabah bertindak dan berfikir terlalu jauh berubah.  Orang Sabah seperti hilang akal (termasuk para pemimpin Sabah)............PANAS.  Jangan cuba cabar.......?
Ini bukan ugutan........ini duga akal jika benar kamu tidak hilang akal......?

SAHADAN..........jangan lupa cerita ini cerita DUNIA........jangan cabar.......kerana ini DUGA AKAL........jika benar kamu tidak hilang akal.....?  Kini Nasi dari BERAS SABAH pula........dah
bau apak.......?  Belalang sana sini.......sawah padi musnah ditimbus.  Harap padi BUKIT.....bukit
sudah ranap bersama pokok-pokok balaknya.  Harap orang muda jadi petani........jauh KEDAH
dari SABAH.......orang tua jadi petani, sudah bongkok lima...........hari-hari menangis dan mengeluh...
siapa yang dengar jeritan di tua bangka.......?  Ketua Menteri............palis-palis......kur semangat.......?
Perdana Menteri.............tiada Laporan diterima.  Betul juga........PM tak salah..............Nak tahu,,,,,,
sebab yang bawah-bawah ini sering menunjukan yang baik-baik sahaja kepada orang atas mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan