Sabtu, 4 Februari 2017

MANA LEBIH AFDAL

HARI INI Ana mendapat tiga Undangan Majlis Perkahwinan.......ketiga-tiganya berlainan Bangsa tapi berAgama Islam......disana Ana mendapati dan tertanya-tanya.....sampai bila Bangsa ini menjadi penghalang bagi Umat Islam boleh BERSATU......seumpama Ana bawa ke ARAH LEBIH JAUH....

INI SEMUANYA KISAH DALAM ISLAM.......Jika orang Sabah....Maka Sabahlah...Jika orang Semananjung begitu juga....demikian juga Sarawak.....bunyinya SABAHAN, MELAYUAN, SARAWAKIAN.....jika di KL pula.....Aku orang Kelantan, Aku orang Pahang, Aku orang Kedah....
Jika Sabah pula...aku bangsa Brunei, Aku bangsa Bajau, Aku bangsa Dusun.....Jika luar negara pula..
Aku Kulit Putih....Engkau kulit Hitam.....Aku mata cantik.....Engkau mata cepet.....Aku hidung mancung.....Engkau Hidung kamak....Padahal Semua beragama ISLAM.

Berapa ramai Rakyat America beragama Islam......?  Bagaimana Bangsa lain tak boleh datnag ke America kerana bukan bangsa dan Rakyat America........hanya kerana Islam.....?  Lalu ada SUARA Sumbang mengatakan Islam Negara itu......tak Sama dengan Negara Saya......tolak campur bahagia....cerita ini hanya disengajakan semata-mata tidak inginkan atau tiada sikap persaudaraan sesama agama atau sesama manusia.

Jika kita benar-benar mempunyai perasaan KEMANUSIAAN......jangan bilang berlainan bangsa atau Agama.........sebagai MANUSIA jiwa dan perasaan kita sama.........yang buat kita sering berbedza adalah.....KEMAHUAN, NALURI, KESANGSIAN, KEBENCIAN, KETAKUTAN DAN BANYAK LAGI YANG DIDORONG OLEH NAFSU..........MAKA JIKA KITA KEHILANGAN AKAL ATAU LANGSUNG TAK GUNA AKAL......MAKA TIMBULLAH SIKAP BERMUSUHAN....PERPECAHAN.....FITNAH MEMFITNAH.....YANG AKHIRNYA....MENJADI
MASALAH (ISU) BERPANJANGAN KEPADA DUNIA TAK AKAN BISA MENEMUI JALAN PENYELESAIAN........ISU INILAH PALING AFDAL PERLU DIPERBAIKI......LIHAT BAGAIMANA ROHINGA......SATU-SATU BANGSA YANG PALING MALANG.....TIDAK PERNAH MENIKMATI KEHIDUPAN YANG SELESA DIBANDINGKAN DENGAN BANGSA-BANGSA LAIN.......MEREKA LANGSUNG TIADA NEGARA, TIADA STATUS, TIADA AMBIL PEDULI.....HINGGA BENAR-BENAR NASIB MEREKA TERBELA......HANYA SEKADAR MEMBERI MEREKA PELUANG UNTUK HIDUP ADA PAKAIAN DAN MAKANAN.

DAPATKAH ANDA BAYANGKAN JIKA ANDA BERADA DIKALANGAN MEREKA......? BEGITU KEJAM NYA MEREKA PUNYA KUASA TAPI BERPURA-PURA......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan