Rabu, 1 Februari 2017

SIFAT ORANG ISLAM

Daripada Abdullah Ibn Umar...katanya Rasullah bersabda....."..orang ISLAM adalah bersaudara, kepada orang Islam,  ia tidak mezaliminya dan tidak mendedahkan kepada kebinasaan.  Siapa yang menolong HAJAT saudaranya  ALLAH akan menolong HAJATnya, dan siapa yang melepaskan kedukaan seseorang Islam ALLAH akan melepaskannya daripada kedukaan pada Hari Kiamat....



Siapa yang menutup keaibaan seseorang Islam,  ALLAH akan menutup keaibaannya pada Hari Kiamat".......Riwayat Bukhari, Muslim, , Abu Daud dan Nasai.

Demikianlah kedamaian dan ketenangan dalam Islam.  Jesteru itu andai berlaku sesuatu disebaliknya janganlah pula ISLAM dipersalahkan......sebab INDIVIDU atau MANKIND berbedza dengan AGAMA......jangan samakan AGAMA dengan MANKIND.

Pendekatan menyalahkan AGAMA atas perangai MANUSIA sekali pun manusia itu beragama
adalah salah.......jika perbuatan manusia itu bukan kehendak agamanya.  Bermaksud manusia itu yang sengaja tidak mahu mengikut peraturan agamanya.  HUKUMlah dia bukan HUKUM AGAMAnya.

Kalau dia hanya seorang.......jangan pula sengaja menyalah sangka ada lagi yang lain.....sebelum terbokti kesahihannya.

"Khabarkan kepada manusia, sedang Allah telah menerangkan kepada mereka tentang KEINDAHAN ISLAM, kerana itu mereka yang bukan ISLAM sering melontar kebencian kepada ISLAM,  pada HAL dalam masa yang sama (iaitu UMAT ISLAM) pula, Umat Islam telah lalai dengan NIKMAT ALLAH (keindahan Islam) lalu hidup dalam KEPURA-PURAAN."
Gambar hanya kiasan>>>>


Tiada ulasan:

Catat Ulasan