Ahad, 14 Februari 2016

TAK SEDAR DIRI.......Akhirnya KEBENARAN tercipta jua.

Bahasa ini sering di LONTARkan bila rasa tak puas hati.  Pada hal kata-kata itu dilontarkan kepada/oleh seorang Berjawatan MENTERI.


 Dulu, kalau ibu dan bapa ku tak tolong kamu, mungkin kamu dah lama mati.  Kenapa ini harus berlaku dan Bangsa apa yang sering menggunakan Ungkapan serupa ini.

Budaya serupa amat TERUK dan tidak melambangkan manusia itu BERAGAMA (Pagan).  Lagi satu hal......Kamu gadai tanah bapa Aku untuk dapat modal (kini sudah tebus) dan sekarang kamu sudah kaya-raya, nak tengok pun tidak.  Perangai dan tiabat Bangsa apa ini.

Sebab itu jangan main ungkit tentang BANGSA, sebab itu bukan sifat manusia sebenar.  Sesiapa sahaja yang sering menggunakan Bangsa sebagai keutamaan dalam PERJUANGAN akan memandang RENDAH Bangsa lain.  Perjuangan sedemikian pada AKHIRNYA akan GAGAL, sebab
nya, manusia itu dipisahkan dengan Bahasa bukan dengan BANGSA.  NABI ADAM BANGSA APA?  Nabi Adam hanya seorang INSAN,(tiada Bangsa) lalu selepas Nabi Adam baru lah lahir manusia,  baru ada Bahasa, baru ada Bangsa.

INSAN itulah AWALnya manusia dan akhirnya menjadi NISAN.  Jika Manusia mengutamakan BANGSA maka akan timbul sengketa dan mencetuskan PEPERANGAN.  Sedang Allah jadikan
manusai itu dengan berbagai BAHASA.......hanya BAHASA.......lalu dari BAHASA itu timbul lah
Bangsa.  Bangsa itu hanya pada warna kulit, dan sais tubuh badan.  Bahasa itu pula alat perhubungan diantara mereka, tapi bukan mengasingkan diri dengan Bahasa lain (Bangsa lain).  Kesilapan ini lah
membuat DUNIA ini berpecah belah menunggu kehancuran.  Seolah-olah Orang Putih, orang Arab, orang Cina, orang Japan atau yang lain-lain, bukan dari satu keturunan yang dimulai oleh Nabi Adam.  Mungkin kerana ada yang percaya cerita nenek moyang dari percaya kepada Kitab Allah.

Tak Apa........kerana Akhirnya KEBENARAN tercipta juga.....?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan