Ahad, 14 Februari 2016

TEROPONG TUJUH LAPIS KALIS UDARA...........?

Biar mendung hitam legam, bisa ditembusi oleh teropng tujuh lapis kalis udara......sejauh langit dengan bumi.......hanya melihat sebatang jarum peniti.  "itu pun dia"......wow hebatnya teropong ini....gambar hanya kiasan sebagai perumpamaan....


Melihat kesenangan orang yang tidak sepatutnya senang, memang SUKAR diterima.  Melihat kesusahan orang yang sepatutnya dibantu, memang SUKAR nampak.  Bah kata pepatah....semut ditengah lautan nampak, gajah didepan mata tak nampak.  Biar pun bunyi pepatah ini semacam ada yang tak kena, sama seperti Kera dihutan disusukan, anak dipangkuan kehausan.  Macam-macam boleh berlaku dalam kehidupan.

Namun apa pun tengok apa BANGSA........ha,,,,,ini baru pasti, sebab bila melihat pada BANGSA
hampir semua manusia sebut......"INI BANGSA TIADA GUNA"......Fikirkan lah apa kena mengena
BANGSA dengan perangai atau tabiat.  "ha.....INI BANGSA BARU BAGUS"......Akhirnya jadi penggangur....nak kahwin hantaran mahal....."tak payah kahwin lah, rasa juga"......Apa benda yang dirasa itu belum pasti MANIS ATAU PAHIT.....HALAL ATAU HARAM.....yang pasti main LANTAK bilang orang sini bah.

Kenapa BANGSA sering jadi bahan pengukur hingga mendorong manusia hilang SEMANGAT. Aku
sendiri dapat merasa.......bilamana Aku melihat Bangsa Ku, seakan - akan Aku mahu percaya, sebab kerana Bangsa hilang STATUS Agama.  Dimana Bangsa diutamakan dari Agama itu sendiri.  Di bumi Malaysia.....paling ketara.......bilamana cakap pasal Agama, hanya Melayu sahaja jadi No ONE
jadi Bangsa lain itu, bagaimana pula......?  Betulkah di Malaysia ini hanya Bangsa Melayu sahaja No. One dalam Agama......?

Bagaimana dengan Bangsa Ku....No 20 atau 50 atau tiada No. langsung......?  Bahawa kononya tiada
fakta yang jelas Bangsa Ku punya kedudukan yang tinggi dalam beragama.  Sedap juga bunyinya.

Apa pun teropong tujuh lapis kalis udara ada banyak jawapanya...???????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan