Khamis, 7 April 2016

EMBOH-EMBOH SAMA (sisipan cerita 1990) jangan perduli......

EMBOH-EMBOH SAMA........walau apapun cerita sejarah atau legenda,  Namun Aku lebih yakin dengan apa yang AKU temui dalam jelajahan KU pada 1990.  EMBOH-EMBOH SAMA atau lebih kurang maksudnya,,,,,,ASAL-USUL SAMA yang juga pada sejarahnya dipanggil BAJAU, sebenarnya berasal dari BUNIAN atau makhluk GHAIB.  Andainya sejarah mengatakan bahawa Bajau berasal dari Johor berketurunan Bugis...biarkan.  Lantaran kita masaing-masing mahu mencari REALITI...........hanya Allah yang lebih mengetahui tentang KEBENARAN.

Gambar hanya HIASAN!!!

Pahlawan Mat Salleh lebih kepada berketurunan SAMA -SULUK.  Bapanya SAMA Mamanya SULUK namun pada awal kewujudnya satu bangsa bertapak di BUMI SABAH di pesisir pantai Kota Belud, Tuaran dan Papar.  Mat Salleh berkahwin dengan Gadis BUNIAN, iaitu anak saudara kepada AyahandaNYA dari Raja Panji Alam.  Lalu mendapat tiga orang Anak lelaki dan  dua orang anak perempuan.  Lipatan cerita yang Aku dapati dari nenek Moyang hanya dua orang anak lelaki sahaja.....,,biarkan......Aku engah mahu panjang cerita.  Lalu kedua-duanya GHAIB....yang seorang penunggu Bukit Lemas (Raja Muhammad) seorang penunggu Gunung Kinabalu (Raja Naga Batu Panji Alam).

Pada Satu hari nanti keturunan Mat Salleh akan BANGKIT, menuntut HAK MEREKA,  lalu pada waktu itu akan BANGKIT lah seluruh keluargaNYA dari ALAM GHAIB membantu.  Namun waktu itu Allah tidak izinkan Aku memberi tahu tarikhnya.  Kebangkitan tuntutan tersebut melibatkan kebangkitan Al-Mahdi yang diceritakan dari Al-Quran.  Ini disebabkan kebangkitan tersebut melibatkan suatu kemusnahan pada ALAM GHAIB.......yang mencetuskan GELOMBANG sengketa DUNIA.

Sebab itu, pada sisipan cerita 1990 yang lepas, bagaimana Aku menceritakan bahawa Apabila sebelah TIMUR ASIA (ASIA TENGGERA) bergelora, maka natijahnya akan mengeruhkan keadaan seluruh DUNIA.....lebih-lebih lagi telah pun bermula di BUMI SYRIA.  Gelora pada BUMI ASIA TENGGERA menyebabkan banyak isu-isu kezaliman berlaku pada ISLAM seperti tiada kelihatan pada kaca mata DUNIA.  Malah dalam MALAYSIA sendiri, hanya tidak nampak sahaja, betapa ISLAM telah berpecah menjalankan peranan sebenarnya berpandukan ajaran Al-Quran.  Jangan peduli jika tidak perlu..........harap bersambong dengan IZIN Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan