Sabtu, 28 Julai 2018

ATONOMI DAN BERKURUNG

Mengimbau pelbagai sejarah mengenai BUMI Sandakan: Dahulunya pada zaman penjajahan British, Bandar Sandakan merupakan Ibu Kota Negeri Sabah sebelum dipeindahkan ke Kota Kinabalu dengan nama "JESSELTON" bersempena nama Sir Charles Jessel pada tahun 1897. Namun sejak Tragedi Tanduo Sandaran termasuk dalam kawasan ESSZONE dimana Perintah Berkurung dilaksanakan sehingga hari ini telah memasuk hampir 10 tahun.

Namun terbaharu Sandakan dihebohkan dengan Tragedi Air Pasang Besar sehingga lbih 100 buah rumah roboh dihanyutkan Air Pasang sambil lebih 500 buah rumah lagi mengalami kerosakan Teruk dan ringgan (gambar)

                Adakah ini punya kaitan dengan (HIFAQAK)
Begitu saya menulis Updated tajuk ini berpandukan IHLAM ALLAH merungkai akan PERKATAAN "HIFAQAK" yang sebelum ini disebut-sebut akan terjadi mengiringi Ya LAQQA (KeHANCURan) dan Ya QADDUM (BerGONCANG) sedang Ya HIFAQAK (Azab, malapetaka dan Musibah) akhir-akahir ini terjadi dimana-mana seluruh dunia (bukan sahaja di Bumi Malaysia dan Indonesia) dua Negara Islam yang berpengaruh dijangka diperkatakan oleh ramai orang tentang kemunculan Pemimpin #akhirzaman (Imam Al-Mahdi).
Sementara di Pilipina, pula pelbagai musibah telah melanda Negara itu, termasuk sengketa dengan BONGSOMORO>>>>>tapi kini


telah mendapat perintah ATONOMI bagi memerintah MANDANO diselatan Pilipina. Tahniah kepada President Pilipina kerana memberi kuasa undang-undang kepada Bongsomoro.  Ini merupakan suatu kejayaan besar yang diperjuangkan sekian lama, hingga terpaksa mengorbankan banyak NYAWA.

Namun lain pula ceritanya di Pantai Timur Sabah (Kudat, Lahad Datu, Semporna, Sandakan dan Tawau).  bermula 23hb. April, 2013 hingga ke hari ini Perintah Berkurung masih berkuat kuasa.
Keadaan ini sebagai satu REKDO DUNIA, apa tidaknya telah mencapai angka 5 tahun 3 bulan.

Aku amat risau, jika situasi ini, menampakkan seperti tiada jalan penyelesaian, jika ya mengapa mengambil masa begitu lama mendapatnya.  Aku melihat pada situasi ini seperti banyak yang tak kena.  Jaminan bahawa perairan Sabah Selamat, bukan suatu yang diragukan tapi timbul rasa sangsi.

Jika setiiap orang ada MATLAMAT, sebagai mana TUN M berkata, kita mesti ada MATLAMAT untuk membangunkan NEGARA, jika tidak Negara kita akan dipandang rendah oleh Negara Luar.
Maka kini, apakah MATLAMAT kerajaan PH bagi menyelesaikan PERINTAH BERKURUNG dipantai timur sabah sepertimana sama dengan kerajaan BN.  Jika tidak sama bagaimana cerita sepatutnya yang ingin Rakyat Sabah dengar, agar selera makan dan minum tidak tersekat di kerongkong.  Kerana Rakyat Sabah juga punya MATLAMATnya sendiri (masing-masing).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan