Khamis, 12 Julai 2018

KITA SAMA-SAMA DIUJI

MALAM INI, MALAM JUMAAT,



SEBELUM BULAN SYAWAL MELABUHKAN TIRAI, SEBELUM ZULHIJJAH MENJELMA.  TAJUK INI ALLAH TURUNKAN BAGI MENGINGATKAN KITA SEMUA (AKU DAN SELURUH KEHIDUPAN, SAMAADA DIBUMI ATAU DILANGIT, SAMADA ALAM NYATA ATAU ALAM GHAIB, PENDEK KATA SEKALIAN ALAM BERSERTA DENGAN SEGALA ISINYA).

Berkata Allah, khabarkan kepada bumi dan segala isinya, dan langit berserta dengan segala isinya, bahawa kalian dalam UJIAN ALLAH.  Dan INGAT, barang sesiapa diantara kamu INGKAR dan MUNGKIR dengan perintah Allah, necaya kamu tidak akan terlepas dengan balasan yang Allah akan turunkan serta merta (mengikut kehendak Allah) dengan tiada KUASA lain yang mampu menghalang.

Teman, Sahabat, Taulan, Saudara seagama, Saudara sejenis (umat manusia) kaum keluarga dan sesiapa sahaja, tanpa mengira bangsa dan agama.  Sesungguhnya kita SEMUA dalam UJIAN ALLAH YANG PALING BERAT.  AKU, diuji dengan KEYAKINAN (tanpa was-was) dengan segala HIDAYAH yang Allah anugerahkan kepada AKU.  Sambil itu AKU kena banyak BERSABAR, dengan meletakkan KEYAKINAN PENUH dengan apa juga telah, sedang dan akan berlaku.

Sedang KALIAN diuji oleh ALLAH dengan KESABARAN dan KEYAKINAN, bahawa segala berlaku adalah "TANDA-TANDA" akan "KEBENARAN" yang ALLAH MAHU buktikan kepada kita semua, samada kita YAKIN atau MENGEJEK atau MENGINGKARINYA.

Kepada yang mungkin meletakkan sesuatu keinginan atau PERASAAN terhadap tindak tanduk KU, ujian kalian lebih BERAT, kerana ALLAH menyamakan UJIAN kalian dengan UJIAN yang AKU terima.  SAMADA YAKIN ATAU WAS-WAS.  JIKA YAKIN ANDA SELAMAT, JIKA WAS-WAS ANDA AKAN TERUS DIUJI TANPA HENTI, HINGGA AGAR, ANDA SENINTASA INGAT AKAN ALLAH.

Aku mohon keampunan kepada Allah, jika aku terpaksa menyakiti hati sesiapa (walaupun yang sebenarnya) hanya Aku dan Allah saja yang tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan