Isnin, 23 Julai 2018

DISIPLIN ATAU JATI DIRI.

Tajuk diatas Allah IHLAMkan, adalah PUNCA UTAMA kenapa Negara Malaysia jauh tertinggal oleh Korea Selatan yang dahulunya Negara Malaysia lebih baik dari mereka. Gambar hanya Hiasan!


TERLANJUR, bicara orang Malaysia rakyatnya kurang daya saing berbanding orang asing.  Rakyat Malaysia (terutama bumiputera) terlalu dimanjakan oleh kerajaan.  Apa pun senintasa mengharapkan bantuan kerajaan, dari berusaha mencari sendiri.

Punca kedua, Rakyat Malaysia terlalu ditanamkan BUDAYA PEMBERI atau lebih mudah difahami (pantas menghulur tangan) akhirnya mamakan diri sendiri. Contohnya, EKONOMI Sabah hari ini dimonopolikan oleh orang luar. KENAPA.  sebab rakyat Sabah sendiri memberi kepada mereka pelbagai peluang.  Hari ini semua bidang tersebut telah tidak lagi dilakukan oleh Rakyat tempatan.  Akhirnya rakyat tempatan hanya perlu bergantung dengan kerajaan.

Punca ketiga.  Rakyat Malaysia terutama di Sabah tidak suka BERFIKIR PANJANG (long term tagret or situation).  Apa yang mereka mahu, cari hari ini dapat hari ini, atau hanya mampu bertahan menunggu sejauh ENAM BULAN.  Jika lebih dari enam bulan, mereka sudah mula resah.  pendeka kata (TIADA KESABARAN).

Maka hari ini, kelihatan dimana-mana,  Rakyat Sabah seumpama melihat kesenangan orang luar hingga timbul rasa cemburu dan dengki.  Semua itu salah siapa.  Contoh Kg. Warisan.  Pada mulanya 80% pemilik rumah Kg. Warisan adalah BUMIPUTERA (PPRT). hari ini rumah-rumah Kg. Warisan kelihatan seperti Rumah Orang Kaya (namun pemiliknya bukan lagi BUMIPUTERA), dimana hanya 30% pemilik BUMIPUTERA yang tinggal.  Bagaimana kerajaan mencapai angka menaikkan taraf BUMIPUTERA melebihi 30%.  AKU BERANI BERKATA HANYA OMONG POLITIK SAHAJA. MENAIKKAN TARAF bumiputera, SELAGI RAKYAT bumiputera BERSIKAP temeberang, HANYA KUAT BERKOKOK KALAH BERJUANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan