Isnin, 23 Julai 2018

BAGAIMANA PEMIKIR CHRISTIAN MEMASUK SABAH ?

Bermula dari zaman President Marcos, dan mula aktif pada tahun 1992 dibeberapa kawasan Utara (Kudat, Kota Marudu dan Kota Belud).  Pendalaman Bawah (Beaufort, Sipitang dan Sindumin).  Pusat Bandar (Penampang).


Pemikir Christian (lepas ini aku panggil PCT) ini dibayai melalui beberapa tokoh tertentu melalui Philippine.  Mereka kerap mengadakan pertemuan di Pusat Bandar (Penampang).  Kegiatan mereka tersembunyi dengan menyamar sebagai Penganut Islam (malah mereka paling tahu tentang Islam seolah-olah seorang ULAMA), lalu mereka bertindak sebagai penyebar Agama dan sanggup membayai atau menaja sebarang kegiatan berbentuk KEAGAMAAN (bersiri ISLAM).



Malah ada sesetengah dari mereka memecah belah bangsa china dengan menyebar Agama Baharu bersirikan Christian.  Mengikut ceritanya bahawa wang tersebut disalurkan oleh Kerajaan ROME sebagai memecah=belahkan Umat Islam (secara ajaran RADIKAL), hingga tercetus sekumpulan anak-anak muda Islam membakar Al-Quran sambil menari-nari.

PCT senintasa berpakaian KEMAS dan menunjukkan penampilan yang SOPAN SANTUN, samaada tabiat atau cara bercakap.  PCT suka mendengar dari memberi pendapat, kerana itu, mudah bagi mereka berurusan dengan anak-anak muda yang kurang ILMU AGAMA (Islam).

Sekadar ini Allah izinkan bagi aku menerangkan bagaimana Islam di Sabah mula bercelaru dengan akidah yang tiada ketentuan, hingga mempengaruhi adat dan budaya bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan