Khamis, 26 Julai 2018

TRIBALISM

Asal Usul sejarah America bermula disini>>>>

                                         (gambar sekadar HIASAN)

Adakah TRIBALISM pendidikan atau persamaan, mungkin juga POLITIK atau KUASA.


Maka Allah berkata, usah usik pendapat mereka ? jangan melihat apa KAMUS bilang ? yang paling penting jangan terperdaya dengan UNGKAPAN.  Kerana semua itu bisa berubah mengikut kemahuan, demikian itu ULAH dan SIFAT manusia 



Ingatlah,  ketika Nabi Musa berkata kepada keluarganya "Sesungguhnya aku melihat API, nanti dari sana aku akan membawa berita kepadamu atau aku bawa colok API untuk kamu berdiang".  Adakah Al-Quran itu KAMUS, jika aku mengambil tarikh ini (27:7) sebagai sandaran mengenai TRIBALISM.  Iaitu Nabi Musa dengan keluarganya.  Kerana maskud TRIBE ialah a group of families ruled by a CHIEF (Nabi Musa).

Apabila pula aku sentuh mengenai POLITIK, adakah Perdana Menteri itu CHEIF kerana memimpin sekumpulan para Menteri dan Timbalan Menteri (kabinet Malaysia) dipanggil TRIBALISM.  Mungkin kah PENGETUA iu CHIEF kerana memimpin para guru dibawah bidang kuasanya.  Lalu bagaimana kedudukan Pengarah, lepas itu keduduikan Ketua Pengarah, sudah itu MENTERI. Sebelum sampai kepada Perdana Menteri.

Sebenarnya TRIBALISM merupakan sesuatu yang cukup LUAS pengertiannya bagi Ihlam Allah.  Apa tidaknya, bila kita menyentuh tentang SALAH GUNA KUASA ?  tentu kita ingin tahu dimana puncanya ?  Demikian juga RAHSUA, dari mana puncanya.  Maka kita akan kembali kepada EDUCATION, kerana segalanya berpunca dari EDUCATION.  Apa itu EDUCATION ?  Education adalah ILMU.  Bagaimana MANFAATnya ILMU, maka itulah dipanggil GLOBALISM dengan serentak sebagai EQUALITY.  Maka CHIEF di sini ialah EDUCATION dan hasilnya hendaklah berbentuk EQUALITY in CIRCLES  any society or group of people.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan