Jumaat, 16 Januari 2015

Buat Yang Benar-Benar Perlu!!!

Kadang-kadang manusia selalu terlupa, sebab itu selalu berlaku kesilapan

Cuma sedihnya manusia tidak mudah untuk meminta maaf.  Sebabnya mudah sahaja, kerana manusia sering di penuhi oleh emosi EGO.  Pada dunia hari ini pula, GLAMOUR merupakan satu lagi penyakit sosial yang sukar dikawal dan diubati.  Kerana terlalu terikut-ikut dan meniru, sesuatu yang baharu, tanpa berfikir akan akibat dan kesannya pada diri.

Coretan ini hanya sebagai PANDANGAN bukan PENDAPAT mahupun nasihat.  Dr. Hamka pernah
berkata "suatu masa nanti, manusia sering lupa siapa diri mereka, sampai ada yang tidak mahu
mengakui (yakni kebenaran) hakikat." Jesteru pada saat itu keadaan telah jauh berubah, dan mereka
hanya akan terima apa yang berlaku pada saat itu, dan tidak mahu belajar untuk berpatah-balik.

Salah satu sebabnya, takut ketinggalan ZAMAN.  Pernah saya tegur anak-anak supaya sentiasa
bersyukur apa yang mereka nikmati hari ini, yang tidak pernah dinikmati oleh bapa-bapa mereka
pada zaman dahulu. Apa jawapan yang saya terima "Jangan bawa zaman batu, dengan zaman sekarang ini,  Kalau dulu bapa bisa menabung biar hanya dengan belanja sekolah 20 sen, tapi dengan 20 sen, apa yang bapa boleh dapat hari ini?".  Biarpun belanja sekolah RM5.00 berbading
dengan 20 sen zaman batu, masih tidak bisa menabung.

Isteri PM baru-baru ini memberi satu galakkan pada anak-anak dan ibubapa untuk belajar menabung,
apa yang saya harapkan, syor isteri PM itu akan jadi pemangkin, dalam suasana EKONOMI NEGARA ketika ini dalam keadaan tidak menentu dalam menghadapi suasana dunia yang penuh dengan bermacam-macam Musibah dan Gejala.

Sejak CORETAN ini diIHLAMkan ALLAH, hanya lah sebagai CONTOH kepada PEMIMPIN agar jangan bertindak teterlaluan dalam membendung kebencian atau salah laku mereka yang tidak sependapat dengan kita.......hingga akhirnya membawa BENCANA kepada NEGARA.

Jika kita andaikan mereka sudah LEMAH........tapi dalam tidak sedar bahwa itu juga berpunca dengan keLEMAHan kePIMPINan kita sendiri.  Sebaiknya, kita akan lebih KUAT, jika kita mengambil pendekatan berSATU semula dengan GAYA kePIMPINan RASULLAH yang tidak pernah menunujukan keKUASAan atau keKUATanNYA meski pun Rasullah memiliki SEGALA apa yang dikehendaki dari ALLAH.

ALLAH meMULIAan mamnusia yang berLEMBUT (yakni, mengalah dengan kaKUATan, hingga menganugerahkan Rahmat yang lebih TINGGI).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan