Isnin, 11 Mei 2015

ALLAH yang Maha Tinggi

Jika ada yang manis.....manis lagi senyumu
jika ada yang cantik.....cantik lagi wajahmu
jika ada yang indah......indah lagi bahasamu
jika ada yang tinggi......tidak setinggi harapanku memiliki MU

Siapa pernah terfikir EMPAT BARIS AYAT diatas yang diTULIS pada 11Hb. Mei, 2015 mempunyai pengERTIan yang begitu mendalam.  Hanya Allah yang Maha Tinggi sahaja mengeTAHUi, lantaran
IHLAM ini datang dari ALLAH.

Tentu sahaja ALLAH yang MAHA TINGGI memberi TAJUK ini untuk diTULIS, lantaran memberi tahu pada seseorang atau sesiapa sahaja yang mahu mengERTI.  Bahkan Allah terpaksa memberi tahu lebih awal......kerana ALLAH takuti, dalam PERJALANAN semangkin jauh, akan terGURIS segala HATI....bilamana ALLAH menurunkan IHLAM yang agak KASAR atau KERAS semata-mata mengatakan atau meNEGAKan keBENARan.

Nampaknya, ALLAH MAHA BENAR......belum pun PERJALANAN KU menemui sePARUH JALAN telah ramai yang terGURIS.  Sebab itu bagaimana ALLAH menyimpan kata-kata ULASAN ini sebagai menyedarkan manusia, BETAPA MANUSIA itu hanya tahu memBACA tanpa mengambil pengHAYATan.  Sama dengan Al-Quran......semua bisa baca, tapi tiada yang mahu mengHAYATI akan apa ALLAH TULIS dengan AYAT-AYAT yang tidak bisa diTIRU oleh MANUSIA......dalam Kitab Al-Quran.  Inikan pula hanya Empat Baris Ayat yang bukan nya dari KITAB hanya setakat IHLAM dari ALLAH.  Siapalah yang ambil peduli atau kisah................?

DEMIKIAN lah keRETAKan berlaku dalam keHIDUPan seorang MUSLIM yang hanya mengaku ISLAM tapi tidak pernah mahu tahu dengan mendalam apa itu ISLAM./  Empat Baris Ayat diatas ALLAH menyatakan tentang CIPTAANnya mengenai MANUSIA.  Lalu diberi AKAL uantuk berFIKIR....bahawa harapan ALLAH amat tinggi untuk memiliki kembali MANUSIA berIMAN seperti gambaran pada Empat Baris Ayat diatas.

Manusia yang berIMAN....memiliki Senyuman yang MANIS,  Wajah yang Cantik, Bahasa yang SOPAN dan INDAH.  Maka Allah memberikan DARJAT yang TINGGI bagi orang-orang yang berIMAN.  EMPAT BARIS AYAT ini ALLAH sengaja tidak meneruskan.....kerana ALLAH ada MAKSUD terSIRAT........menyatakan kepada MANUSIA.....bahawa Orang yang diUTUSkan oleh ALLAH membawa IHLAM ini.......adalah orang yang BODOH.......agar manusia tidak PERCAYA..
lalu keBODOHan NYA akan diJAWAB oleh ALLAH kemudian......sebagaimana terCETUSNYA EMPAT BARIS AYAT dengan tajuk ALLAH YANG MAHA TINGGI......tapi ISInya hanya EMPAT BARIS AYAT yang diFIKIR tiada kena-mengena dengan ALLAH yang MAHA TINGGI.

Kini......SEGALAnya terRUNGKAI apakah yang Allah Maksudkan pada TAJUK INI. Selain Manusia yang diCIPTAkan ALLAH yang meMILIKI IMAN yang TINGGI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan