Isnin, 18 Mei 2015

MUHASABAH DIRI

Ramai atau semua bergelar manusia tahu apa itu "MUHASABAH DIRI"!  Namun masih ramai hanya tahu cakap tapi tak pandai buat?  Apakah maknanya MUHASABAH? Adakah sama dengan mengenali diri?  Malah dalam mengenai diri pun ramai yang tak kenal akan dirinya sendiri dalam ertikata sebenar!  Hingga gagal mencapai cita-citanya sendiri?


Para Pemimpin sering menyentuh perkataan MUHASABAH DIRI? Sedang mereka sendiri tak pernah lakukan? Mereka hanya pintar bercakap tapi sebenarnya merekalah punca segala masalah berlaku kepada Negara dan Rakyat Jelata.
Contoh dua orang pemimpin ini tidak boleh duduk semeja dari DULU HINGGA KINI! KENAPA?


Mereka suruh Rakyat MUHASABAH DIRI sedang mereka tak pernah buat begitu?  Jika mereka buat mengapa mereka tidak boleh duduk SEMEJA? Sedang masing-masing ada KERUSI?
Lalu terlintas dalam diri ini berbicara mengenai hari ESOK! ESOK tetap ada...selagi DUNIA beluam KIAMAT?  Tapi ESOK itu untuk siapa? Manusia berlumba-lumba mengejar dan mendapatkan hari ESOK sebaik-baiknya. Andainya....

Esok Hari Cuti (Muhasabah Diri)........mungkin belum kenal diri kot.  Nama sudah banyak bagus,
namun otak belum bagus...Harta sudah melimpah, namun tak tahu urus.  Jawatan dah tinggi, namun belum pandai menjalankan tugas.  Cakap putar belit......sendiri kena putar.  Jika anaku mengusir aku dari rumah apa haknya.  Jika bini aku, sayang anaknya......aku lagi akan halau mereka keluar.  Patut kah aku cakap begitu.  Pada hal itu adalah keluarga.  Jika kerana aku seorang , aku juga tidak mampu memiliki semua itu.......dalam keluarga kena pandai juga menyusun kata......jangan padahnya menjangkit semua.  Siapa juga aku cakap begitu........jika aku tanya diriku......nampak sangatlah keegoaan ku.....jika anak-anakku sayang padaku.......akhirnya mereka akan jadi takut dan benci.......jangan macam HITLER.  Islam agamaku dan agamamu......perkataan mu hanya akan menyakiti hati Maha Pencipta........walaupun kuasaNYA penuh (Mutlak).....Dia Tetap Kasih Dan Sayang.  Segala
perintahNya biar pun jelas........jangan kata semua boleh ikut......Adakah DIA menghalau engkau keluar dari DUNIA INI.  Padahal Engkau sendiri tidak betul......engkau sedar tapi engkau tunjuk lagak seolah-olah engkau lebih berkuasa dari ALLAH.

TEMAN........biarpun seandainya aku bersama anda......aku melarang mu bercakap bagi pihakku....
lantaran percakapan mu itu nanti akan menjadi percakapanku.  Aku dalam DUNIA bebas///bisa
berada dimana-mana sahaja diBUMI ALLAH bukan BUMI MU.....jika iapun  Negaramu.  Ingat....
teman perkataan JIHAD banyak maksudnya......jagai imanmu sebelum engkau melontarlkan kata-
kata.  SABAH....agak lain.....SARAWAK apa lagi.....biarpun MALAYSIA.  Islam bukan setakat
AGAMA......tetapi ILMU......termasuk politik.  jika tidak tanya PAS.  Aku hanya berpihak kepada
kebenaran......biarpun terpaksa bergadai nyawa.  Peduli ku apa pada sesorang.......aku lebih peduli
pada hanya ALLAH seorang.  Aku membawa penyelesaian....bukan permainan.  Siapa sebenarnya
KERAJAAN teman.......jangan fikir PM...UMNO...atau BARISAN.  Kenapa ada pilihan raya.....?

Teman.......Negara kita Malaysia sangat terkenal dipersada Antarabangsa.......jangan kerana setitik
nila rosak susu sebelanga.  Dalam UN...kita ada suara dan kerusi....apalagi dalam ASEAN kita ada
pemimpin (Pengerusi).....suara kita amat berharga....namun ikutlah saluiran yang berhemah yang
kita selalu guna pakai......bukan sepak terjang.  Setakat ini aku kira, sudah cukup baik......namun
lebih baik lagi jika wujud meja perundingan.  Sepertimana berlangsung di Kota Kinabalu Sabah
baru-baru ini.  AMERICA mengakui.......cara Malaysia menangani ISU ANTARABANGSA.....
cukup berkesan.  Namun aku khuatir......lantaran isu dalamam mungkin boleh menganggu segala
urusan.  Sebab itu.....harus ada sedikit penyelasaian bukan kipas sana sini.

Bukan tugasku bercerita tentang hal ini.....namun ianya ada hubungkait dengan AGAMA.....itu
lah keutamaan ku untuk sedikit bercakap........bukan nak mengajar.....cuma nak mengingatkan....
kekadang kita pandai lupa........hanya Rasullah sahaja dikira 100% ok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan