Jumaat, 15 Mei 2015

IHLAMKU TIDAK ADA KITAB DIRUJUK..........

Nenek pernah bilang,,,,,,,,jika nak kenal diri cucu,,,,,,"lihat lipatan buku-buku sejarah...".  Mengenang Kembali kisah cerita YANG AKUP, dimana bergelar NENEK dan IBU kepada MANSOR (sahabat Khalifah).


Suatu ketika dahulu aku masih ingat bagaimana Yahudi engah punya negara, mungkin hampir sama ceritanya dengan Rohingya pada masa itu.  Namun Yahudi amat selesa hari ini.....lebih selesa dari AMERICA sendiri. Lantaran punya sahabat AKRAB, Putera Mahkota Raja Salman (Perdana Menteri Arab Saudi).


Patutkah Rohingya jadi mangsa diskriminasi lantaran tiada satu negara pun tiada menerima mereka kerana kemanusian.......lantaran keselamatan negara lebih utama. Banyak negara jadi pelarian....Mynmar sendiri harus sedar.....yang ramai rakyatnya jadi pelarian di Bumi ini...hingga Negeri P.Pinang,,,,,,,,membuka pelbagai kes tentang rakyat Mynmar.

Pendekan........cerita.......jangan marah perbedzaan Rohingya dan Yahudi lebih ketara......AGAMA.
Cerita ini panas........memang kurang manis......tapi tujuan aku menulis mudah sangat difahami........
KEPERIMANUSIAAN,,,,,,,,,,jika seekor kucing atau anjing sanggup kita bantu........mengapa pula
INSAN.  Nenek pernah bilang........"diakhir zaman sikap manusia lebih kepada sikap duniawi...."
Mengapa takut pada kebenaran......walhal semua bisa musnah......jika ikut pada yang tak benar. 
Mestikah aku takut........biar apapun.......itu adalah perjuanganku........aku sudah kenalkan diriku....
lantaran aku engah mahu salahfaham..........ku tulis atas kekuatan semangat yang lahir dari ihlam
yang datang dengan spontan diluar kawalan........nak memahai aku lebih dekat.......amat mudah......
kerana aku bukan pelarian.......aku punya dokumen.  Jangan cuba menghalang aku bercakap.......
tapi halanglah aku mengumpat (bercakap tidak benar).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan