Sabtu, 25 Oktober 2014

HARI........

AHAD..........hari pertama dalam seminggu (ISLAM)
MONDAY....first day of the week (PUBLIC USE)

Ketika ini kebanyakan orang islam sudah salah erti dengan penggunaan hari dalam tridisi hidup mereka.  MONDAY....bermaksud satu........tapi kita akan sebut ISNIN.....sedang Isnin bermaksud dua
.........seterusnya....SUNDAY.....bermaksud 7.....tapi kita sebut AHAD.....sedang Ahad bermaksud satu.....perasaan kah anda bagaimana hari telah mengubah cara orang-orang Islam berfikir........
hakikatnya kita menggunakan hari AHAD yang begitu istimewa pergi berpesta.......sedang orang bukan kita pergi sembayang.

AHAD.....dicipta oleh ALLAH atas namanya, namun oarang-orang kita telah menyalah gunakanya.....
jika ini disebut secara kebetulan sedangkan ia benar-benar satu kepastian.......bermakna selama ini
kita telah terpedaya.  NAMUN tidak kepada orang-orang yang beriman......kecuali orang-orang yang sekarang ini berjihad........namun jihad mereka sia-sia (jahil...atau terpedaya).

SAUDARA-SAUDARA ku, cuba saudara hayati bagaimana AHAD (1) jadi (7).....biar pun angka satu dan tujuh itu mempunyai kekuatan tersendiri......namun hakikatnya jauh perbedza.  Apabila ramai dikalangan kita mengguna hari AHAD sebagai hari hujung minggu pergi entah kemana.......yang kebanyakannya tidak berfaedah.

Yang lebih hebat lagi kebanyakan menggunakan hari AHAD untuk acara majlis perkhawinan yang majlisnya tidak bersiri majlis perkhawinan yang diamalkan oleh ISLAM.......HARI INI HAMPIR SEMUA MAJLIS PERKHAWINAN YANG PERNAH SAYA HADIRI DI SERIKAN DENGAN KARAOKE.

Menyentuh dengan majlis khawin....rata-rata juga sudah terpesong dengan landasan yang diamalkan oleh ISLAM.  Ia lebih sebagai acara kebudayaan.....bukan keagamaan,,,,,,,sedangkan khawin dalam ISLAM merupakan umpama membina rumah ALLAH.  Oleh sebab itui faktor penceraian merupakan banyak memberi kesan dalam gejala sosial.  Tampiasnya membawa kepada memecah-belah masyarakat.(ISLAM) itu sendiri.

AMALAN BUDAYA keterlaluan merupakan satu tabiat yang adanya unsur-unsur khurafat.  Akhlak seperti ini memberi kesan dalam amalan beragama........lebih-lebih lagi ISLAM.  Lalu tidak hairanlah
jika banyak azab-azab ALLAH turun ke bumi ini.......dan azab ini lebih banyak berlaku di kalangan negara-negara ISLAM.

MALAYSIA..........merupakan negara ISLAM yang terdiri dengan pelbagai kaum dengan pelbagai kebudayaan.  Akibatnya kerosakan akhlak belia-belia negara ini banyak terdorong oleh pergaulan pelbagai budaya.  Style suka meniru......lantaran sama ada suka atau mencuba akhirnya membawa kepada ketelanjuran.

BERBALIK KEPADA PENGGUNAAN HARI TIDAK BETUL DALAM KONTEK AKTIVITI HARIAN MENDATANGKAN PELBAGAI MUSIBAH (sesuatu berlaku tanpa diduga bila kita berada diluar rumah atau dalam rumah membuat kita terkejut....tersentak.  Dalam ISLAM hari itu perlu diketahui apa ada disebaliknya.   Memang semua hari baik....jika ianya sesuai dengan hajat kita
namun ia akan jadi sebaliknya apabila lalai dan leka......wahluwalam........

"Khabarkan kepada manusia, tidak kah mereka tahu bahawa Surah Al-FATIHAH itu KAMI jadikan HARI (7 Hari) dari 7 ayat KAMI, agar mereka terHINDAR dari kesesatan, namun Kami ULANGI berulang kali mengingatkan mereka  mengenai angka 7 yang penuh RAHSIA, hingga menjadikan CAHAYA PELANGI, LANGIT dan BUMI bertingkat-tingkat dan berlapis-lapis menjadi 7 (tujuh), bahkan ROH juga KAMI jadikan 7 bagi menghidupkan keseluruhan apa yang ADA pada JASAD MANUSIA hingga kepada AJAL (KUNCI ROH)."
















..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan