Rabu, 22 Oktober 2014

KEJAM

Setelah saya memberi beberapa tajuk untuk anda hayati.... kini saya cuba memberitahu anda bahawa manusia adalah insan yang paling istemewa cipataan ALLAH.  Namun sedihnya disebalik keistemewaan itu manusia juga lah cipataan ALLAH yang paling kejam.  Ramai orang berkata sejahat jahat haiwan belum pernah haiwan makan anak sendiri.....mala ia sanggup berbuat apa sahaja untuk melindungi anak-anakny

Tajuk yang cuba saya paparkan disini mengenai kekejaman.....adakah manusia itu benar-benar kejam atau jahat atau jahil atau bodoh?........Pantasnya manusia boleh jadi semua itu apabila tidak menggunakan akal.

CONTOH!!!

petrtama....saya kira semua oarng tidak mahu dianiaya...ditipu...dihina...dicaci....diumpat...dilebal dengan segala tabiat yang tidak senonoh....apatak lagi sebagai orang gila.   Namun semua tabiat itu bukan perbuatan haiwan tapi perbuatan manusia.. Dia tidak mahu ditipu tapi dia sendiri menipu...apapun yang tidak baik dia tidak mahu orang lain buat dengan dia......namun disebaliknya dia sanggup buat dekat orang.

Contoh diatas....adalah tabiat kebanyakan orang ketika ini....jika tidak tiadalah kejahatan dan kekejaman ...Apabila kita semua berfikir tidak mahu orang lain lakukan pada kita cuba kita jangan buat dekat orang.....andainya semua orang berfikiran begitu secara tidak langsung kejahatan dan kekejaman itu berhenti dengan sendirinya........Adakah manusia sanggup buat seperti itu........wahluwahlam.

Makanya saudara=saudara ku harus lah kamu beringat bahawa kekejaman dan kejahatan hari ini adalah ciptaan manusia......Amat sukar hari ini kita dapat berjumpa oarng yang baik.....jika dia baik pun ada disebaliknya...kita tidak tahu....ALLAH yang maha tahu.

Dalam kontek agama ISLAM.....banyak perintah ALLAH tidak dibuat tetapi mengaku ISLAM...dengan perbuatan mereka=mereka ini akhirnya ISLAM dilebal sebagai tidak baik..walhal apa kena mengena perbuatan mereka dengan ISLAM.....Islam tetap suci dan mulia.  Fikir-fikirlah kenapa semua ini boleh berlaku.......kadangkala oarng yang bertopi.....berjubah ptih....pendek kata orang alimlah.....dengan tidak malu-malu kucing mereka melanggar perintah ALLAH.....hasil perbuatan seekor kerbau semua terpalit....jadilah KEJAM.

Bila keadaan dan sikap kebanyakan manusia hari ini  lebih buruk dari haiwan.....atau bangkai haiwan maka datanglah MUSIBAH ALLAH DISERATA DUNIA.......Saudara-saudara ku jangan lah pandang sangat jauh kenegara orang.....kadangkala dalam rumah sendiri pun kita tidak sedar benda ini berlaku.
Kerana apa.....GELOMBONG HIDUP.......akan saya ceritakan kemudian apakah Gelombong Hidup TQ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan