Jumaat, 24 Oktober 2014

ilmu laduni dua

Pada tajuk dari hati ke hati.....(Benarkah ada ILMU LADUNI?)
.

saya menyentuh tentang kemusnahan DUNIA tiada siapa yang untung dan belum tahu pula berapa ramai yang selamat.  JADI di dalam sebuah perkampongan ada seorang pemuda.....dia dibesarkan oleh datuk dan neneknya.......cakap orang kedua ibu bapanya bercerai ketika dia masih belum tahu apa-apa.  Hal maklum saja lah kalau datuk pelihara cucu....kalau boleh apa saja yang dia ada pasti dia bagi......kalau ada yang kurang dia pasti akan berusaha mencari asalkan saja cucunya kecukupan.

Bila sang cucu sudah mula dewasa......lain pula jadinya......cakap sendiri-sendiri dan kuat berangan-angan menjadi orang terkenal (MASYHUR).  Setiap hari dia akan pergi ke suatu tempat yang datuknya tidak tahu.......dan penduduk kampong pun tak tahu......disana dia duduk di bawah sepohon pokok besar yang daunya sangat rimbun......maka tidak lah dia kepanasan biarpun mentari panas terik.......di situ lah dia selalu pergi tanpa pengetahuan datuknya......setiap kali dia pulang dia pasti membawa ikan (ikan air tawar.....kalau di kampomg ini perkara biasa)......bila ditanya.....jawapanya mudah saja......tadi saya pergi memancing.......sebab itu setiap kali dia menghilang datuknya tidak cari apa lagi risau mengenai dia......kerana dia yakin sangat dengan cucunya.

Pendek cerita.......hari itu dia terdengar pula orang yang selalu bercakap dengan dia itu memberitahu dia......kalau datang esok ambil wuduk.  Esoknya dia datang seperti yang disuruh,,,,,,dari jauh dia sudah kehairanan apa bila dia melihat sesusuk tubuh (maaf....saya tidak diizin mencerita ttentang perwatakannya dan pakaian yang dia pakai) sedang menunggu kedatanganya.  Dia mahu bagi salam namun orang (saya gantinama dengan orang) itu terlebih dahulu bagi salam.

Di pendekan lagi cerita.....mulai peristiwa hari itu bermula dia memiliki sesuatu yang membuat dirinya kadangkala keliru......namun oleh kerana perjanjiannya dengan orang itu......tidak mahu menceritakan segala-galanya pada sesiapa pun (termasuk datuknya) sampai lah datuknya menghembus nafas terakhir.

Tanpa datuknya dan neneknya (yang kemudiannya meninggal beberapa tahun selepoas datuknya)....dia berdikari sendiri mencari penyelesaian mencari jawapan disebalik semua itu.  Dipendekan lagi CERITA........satu hari dia berangan-angan lagi......tapi kali ini dia mahu menjadi seseorang yang MASYHUR.....lalu orang itu menyuruh dia mengamalkan beberapa ayat di dalam AL-QURAN Sehingga dia memperolehi PETUNJUK DARI ALLAH.....(maka jadilah dia sebagaimana dia mahu).

Begitu lah ceritanya........hinggakan semua benda dia boleh capai dengan mudah.......hanya berkata sepertimana dia berkata.....(apa dia kata saya pun tak tahu....hanya dia yang tahu apa dia kata)....dia disukai....kerana dia banyak membantu orang yang perlu bantuan.......ini cerita ilmu laduni......harap-harap jangan anda termimpi-mimpi...saya sudah banyak bermimpi namun bilakah mimpi saya jadi kenyataan........Saya tahu (kalau ALLAH BAGI TAHU).

Ubtuk megakhirii cerita ini saya pun memohon kepada dia kembali,,,,,,,dia memberikan saya sekeping kertas.......katanya lagi.......jangan buka sebelum anda masuk rumah,  Padahal berapa lama harus saya sampai ke tempat saya......yang perjalananya jika naik kenderaan selama 8 jam.......sebelum saya melangkah dia berkata lagi.......pejamkan mata mu.....lalu beri salam.  Saya buat apa yang dia suruh dan membuka mata kembali,,,,,,saya amat terkejut.....bahawa saya sudah sampai dan berada di dalam rumah.

Saya tak sabar-sabar membuka kertas yang dia beri pada ku,,,,,,,,,saya hanya mampu mengalirkan airmata tidak mampu berkata-kata........cuma mengucapkan........ALHAMDULIAH........di dalam hati banyak kali.

































Tiada ulasan:

Catat Ulasan