Selasa, 21 Oktober 2014

KEPULAUAN NUSANTARA

Tajuk ini juga mengisahkan tentang AL-MAHDI akan muncul di Pulau Borneo diturnkan Ihlamnya ketika dunia penuh dengan pelbagai MALAPETAKA ketika itu......

TSUNAMI ACEH 2014


GEMPA BUMI SABAH

Dalam artikal yang lepas saya menyentuh tentang AL-MAHADI a.s. yang setiap negara islam mengarapkan kebangkitanya dari negara mereka. Pada kali ini saya cuba menyentuh tentang KEPULAUAN NUSANTARA.  Apa yang saya maksudkan disini iaitu PULAU BORNEO.

PULAU BORNEO dimiliki oelh tiga buah negara.  Indonesia (Kalimantan), Malaysia (Sabah dan Sarawak), Berunai (Berunai itu sendiri).  Saya tidak menyentuh tentang Indonesia dan Berunai,......apa yang cuba saya ceritakan disini iaitu Malaysia (Sabah).

SABAH merupakan negeri dalam Malaysia yang penduduknya pelbagai suku bangsa...antaranya orang peribumi Sabah sendiri yang pelbagai kaum tidak termasuk kedatangan bangsa-bangsa lain seperti Bugis dari Indonesia, Suluk dari Philipina, Pakistan, India, Berunai, China dan lain-lain lagi.

Bila kita menyentuh soal bangsa Sabah merupakan  negeri dalam Malaysia yang mempunyai penduduk pelbagi bangsa.  Maka tidak hairan jika kita menyentuh tentang AL-MAHADI  Negeri Sabah ada pontesi kebangkitanya, lagi pun kedudukan Negeri Sabah di Malaysia Timur.

Namun siapa pula yang cuba kita tonjnolkan disini, sedangkan tidak ada seorang pun pejuang negeri ini yang berpontesi kearah itu.  Tapi apa bila kita mengorek sejarah Negeri Sabah mungkin pejuang-pejuang zaman dahulu kala ada anak cucu cicit mereka hingga ke hari ini cuma tidak dikenali.

Maafkan saya kalau saya cuba ketengahkan pandangan ini semata-mata hanya untuk membuatkan kita (lebih berfikir) bukan berniat mengelirukan.  Sejak usia saya 9 tahun hal yang demikian sering menjadi rahsia perbincangan orang tua-tua zaman dahulu.......kononya AL-MAHADI a.s. ada di kepulauan Borneo (kebangkitanya)......wahluwalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan