Rabu, 22 Oktober 2014

BAHASA DUNIA

PELBAGAI BAHASA DUNIA: Dengan cara berfikir dan kelainan budaya mengikut gaya hidup masing-masing....?


ENGLISH............Bahasa Inggeris dari segi pengertian dan pembawaanya banyak menonjolkan sesuatu tabiat diluar jangka.  BAHASA ini juga ada kekuatan tersendiri yang mengelirukan.



CHINA................Bahasa Mandarin dari segi pengertian dan pembawaanya banyak menonjolkan sesuatu tersembunyi.  BAHASA ini kedengaran banyak bergurau tapi sangat serius.  Kerana itu kita mudah terperdaya mendengarnya.

HINDUSTAN.......Bahasa Urdu pula menghiburkan dan membuatkan kita gembira dan selesa.  Bila kita asyik mendengarnya bisa memberikan kita IHLAM.

MELAYU............Bahasanya lembut dan mudah mesra tetapi sangat sensitif.  Pembawanya amat mudah lupa kerana Bahasa ini tiada kekuatan tersendiri.  TAPI BAHASA amat berpengaruh dan  bisa membuatkan kita terpegun.

ARAB.................Bahasa ini penuh dengan rahsia yang tersembunyi dan apabila kita mendengarnya kadangkala kita terfikir sesuatu.  Namun begitu pembawaanya terlalu serius. Ini membawa satu kesulitan kepada kita.

SAUDARA-SAUDARA KU jangan lah salah sangka dengan TILIKAN ku ini kerana apapun semuanya memiliki keistemewan tersendiri.  Namun apa yang aku cuba sampaikan disini ada dua perkara yang sangat berharga.

PERTAMA (time).....maksudnya masa....namun pada saya ertinya JANGKA,  sebab itu orang putih, apa pun tindakan dan perbuatan mereka diluar jangka tetapi selalu tepat.

KEDUA (masa)........bahasa orang putih (time) maksudnya waktu........namun pada saya ertinya LEWAT kerana itu kebanyakan orang kita lalai dan lupa.  Setiap perbuatan dan tindakan kita selalu tidak mencapai sasaran.

Saudara- saudara ku....bukan bahasa sebenarnya yang salah tapi kita yang menyalahkan bahasa...lalu sebab itu kita selalu gagal....jika ada orang=orang kita yang berjaya oleh kerana mereka sekolah orang putih cakap orang putih..............bagi komen anda kepada TUKANG TILIK TIKO-TIKO.......TQ

Apakah sebenarnya terSEMBUNYI dalam Tajuk ini hingga diTULIS pada 28 Oktober, 2014, tapi mempunyai KAITAN berlaku pada DUNIA hari dan Akan Darang.  Sebenarnya bukan BAHASA tapi BANGSA yang akan menjadikan DUNIA ini BISA HURU-HARA.

Ada LIMA BANGSA yang ALLAH maksudkan didalam tajuk ini........nantinya akan menimbulkan
pelbagai SENTIMAN bisa mengoncang DUNIA dengan berFAKTAkan TIME (JANGKA).  MELAYU itu bermaksudkan........sebagai BAHASA NUSANTARA.  Termasuk INDONESIA, NEWZELAND, AFRICA, seluruh BENUA ASIA.....tapi tidak BENUA EUROPA atau AMERICA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan