Isnin, 27 Oktober 2014

MENGENAL DIRI

Setiap malam Mansur terjaga sekitar jam 1.00 pagi.....keadaan diri semangkin resah.....bila aku bertanya dia selamba menjawab,,,,,,,,tiap malam aku ramai tetamu, mereka datang dari pelbagai pelusuk rantau. Timur, Barat, selatan dan Utara?

 Aku seakan tidak percaya.....namun aku yakin Mansur tidak bergurau.  Apa kata kalau aku datang rumah engkau malam ini......untuk apa?...tanya Mansur kepada ku sambil memetik daun sireh untuk dibuat ubat.......aku nak tengok......nak tengok apa?......kau kata setiap malam engkau banyak tamu......elok lah tu...Mansur memberikan aku daun sireh ditanganya satu persatu sambil berkata.....lihat baik-baik...pintanya pada ku.........semua elok cuma yang ini,,,,,,ku unjuk padanya.....
kau pergi petik yang itu....itu nampak elok......aku tidak membantah.

Malamnya aku benar-benar datang ke rumahnya......sekitar jam 10.40 malam. Aku agak lewat kerana
siang-siang tadi anak-anak lambat pulang.....lepas tu aku kena jaga cucu pula, kerana ibunya masak.
semantara menantu ku pula membantu isteri ku mengemas rumah.....al-maklum saja rumah ku itu ramai budak-budak......bukan siapa.....semuanya cucu-cucu aku.

Aku bagi salam......salam ku sambut oleh suara perempuan.....aku membuka pintu lalu masuk....aku melihat rama orang.   kenapa lambat?...tanya Mansur sambil mempersilakan aku duduk sebelahnya.
banyak kerja di rumah....betullah tu..aku tahu sangat tabiat kau.....beberapa orang tetamunya tersenyum.......aku tak tahu apa dalam fikiran mereka.

Jadi awak pula.....apa masalah awak?.....tuan ...yang dua orang gadis ini anak aku.....sambil melihat kearah kedua anaknya........teruskan.....hamba datang dari Telok.....telah hampir lapan purnama bapa budak-budak ini tak pulang-pulang.....malah tiada khabar berita......dia sesat jalan......ah...sesat jalan..ibu dua orang gadis itu terkejut benar......tuan kenal suami aku.....Aku pula turut terkejut mendengar kata-kata ibu itui.  Aku tanya pada Mansur dengan berbisik......kenapa dia tanya macam itu......suaminya terikut-ikut pengaruh kawan-kawannya,,,,,aku masih binggung.....

Demikian lah sedutan cerita mengenali diri yang cuba Mansur perturunkan untuk kita renungi bersama
moga kita akan mendapat sedikit panduan daripadanya untuk meneruskan kehidupan.  Secara ringkas seperti begini:....ianya berpandu kearah empat penjuru alam.....timur...barat.....utara.....selatan.

TIMUR......umpama dihadapan kita.....kerana ianya selamat...dapat kita lihat.
BARAT......umpama belakang kta yang sering digunakan musuh untuk menewaskan kita
UTARA......umpama sebelah kanan kita...ianya dianggap paling selamat...kerana apa pun kita lakukan
                   tangan kanan lah yang membantu kita.
SELATAN..umpama sebelah kiri kita yang banyak memesongkan perjalanan hidup kita......

SEKARANG CUBA KITA PADA DUNIA KITA:
TIMUR.........hampir seluruh negara dunia hari ini melihat negara-negara timur amat berpontesi
                     untuk masa depan dunia.
BARAT.........kemusnahan.....pelbagai gejala yang tidak baik datangnya dari barat.
UTARA.........satu-satunya tempat yang paling selamat...kerana tiada sebarang masalah terjadi disana
                     malah ozon sebelah utara membantu proses penyujukan cuaca panas dunia.
SELATAN.....mana-mana negara di bahagian selatan sering mengalami kacau-bilau..dan pelbagai
                     masalah.......renung-renunglah............

RUMUSAN.......nak buat pintu depan ruumah......orang tua-tua zaman batu.....sering mengalah pintu depan rumah ke arah timur....kerena mendatangkan rezeki,,,,,,kalau ke arah barat,,,,,musibah,,,,,,,kalau ke arah utara .....keselamatan.........kalau ke arah selatan.......biasanya pintu dapuir sering laluan masuk pencuri....musuh.........fikir-fikirlah.

ESOK........jangan fikir hanya hari esok........sedangkan esok masih ada.....kelmarin.....jangan fikirkan  sudah lepas......entah esok-esok kita nampak lagi.......diantara kelmarin dan esok ada hari ini......esok
hari apa?.....bila tiba esok ianya akan menjadi hari ini,,,,,,,begitulah putaran hidup.....ianya hanya berlaku dalam tiga hari.......sampai bila-bila.........JADI DI MANA SEBENARNYA DALAM TIGA HARI ITU YANG PALING WAJAR.......tak faham kena faham juga......jika tidak susah nak hidup.

KESIMPULANNYA;......amat dalam.........kerana disana tersimpul rahsia ALLAH mengenai DAJJAL dan ALMAHADI dan NABI ISA a..s.....tiga pewatak utama akhir zaman
"berkata ALLAH, jika pada Bulan Ramadan nanti, atau sebelumnya terjadi sesuatu, maka kenallah engkau akan siapa diri ENGKAU (aku dan ana), sesungguhnya rahsia ALLAH terpapar dalam tajuk ini mengenai siapakah DIRI ENGKAU, namun tiadalah sesuatu itu akan diketahui oleh Dunia dan Manusia sehingga mereka melihat atau bersandarkan kepada beberapa tajuk yang menggunakan ANGKA."












Tiada ulasan:

Catat Ulasan