Rabu, 4 Mei 2016

BUKAN KEHENDAK HATI

Jangan tergamak melontar kata, jika tidak KENAL SIAPA......?
Jangan berhenti menyangkul selagi ADA KUDRAT! Pantang orang TUA? FIKIRAN Orang MUDA dah dapat PHd berhenti BELAJAR/MENUNTUT berangan-angan membina RUMAH TANGGA? Konon ILMU dah cukup?


 Belum Aku menyentuh Peribadi, sesorang melainkan hanya PEMIMPIN, lantaran AKu juga terlibat dengan segala perbutanNYA, jika membiarkan sesuatu yang Aku fikir tidak BENAR.  Aku takut ditanya oleh ALLAH......Mengapa Engkau mengikut dia, sedang dia tidak BENAR......?  Mengapa Engkau tidak TEGUR dia sedang dia tidak BENAR.  Demikian salah sati isi kandongan dalam KITAB itu.

Sedang nantinya bilamana BURUNG GARUDA itu datang.....?  GARUDA tidak akan perduli siapa ENGKAU......?  Samada Engkau suka atau tidak, GARUDA tetap menyerang.  Cuma yang membimbangkan Aku tentang DUA BUAH NEGARA BERKUASA BESAR ITU.  Gambaran dalam KITAB itu terlalu KABUR.  Seawal pagi Aku cuba mencari FAKTA mengenai kedua-dua buah NEGARA itu.


Kononya.......hatta, tersebarlah dengan meluas, khabar berita daripada bala tentera dan hulu balang, bahawa akan datang Burung Garuda menyerang BUMI ALLAH dari segenap pelosok ALAM, sedang yang paling GANAS diantara burung itu datangnya dari DUA BELAHAN BUMI, yang memiliki kekuatan Luar Biasa.  Yang satu dari Arah SELATAN dan yang satu dari Arah UTARA, maka bila kedua-dua bertemu.  Maka akan GELAP TIMUR dan BARAT.

Seraya, para PEMERINTAH bertelagah sesama sendiri, hatta bangkitlah dari dalam bumi binatang-
binatang yang tidak pernah kelihatan.  Maka sekalian penduduk bumi berteriakan ketakutan, ibu dan anak-anak berlarian mencari perlindungan.  Maka datanglah diantara para lelaki itu seorang yang GAGAH PERKASA, yang tidak diketahui asal-usulnya.

Ketua Kampong itu menasihat KU, agar jangan IKUT KEHENDAK HATI.........berbaktilah dengan IKHLAS......BUKAN KEHENDAK HATI................Aku terpingah-pingah mendengar kata-kata Ketua Kampong itu..........sambil menghulurkan KITAB itu pada KU.  Jika tersilap maksud bukan kehendak hati......tapi itulah jika dialih Bahasa kepada Bahasa Malaysia.  Sebab Ketua Kampong itu bercakap cara IBUNDA.  Bahasa IBUNDA ini, tidak lagi diguna pakai oleh Kebanyakan Orang SAMAH pada ketika ini.  BunyiNYA..........DONG NUT RESO, RESO TENGKATAI NYA RUN TAK HATAI,......PELAPIN DIRI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan