Selasa, 10 Mei 2016

SEJARAH PARA NABI (ANBIA).

Belajar dari sejarah para ANBIA.  Kebanyakan AZAB itu datangnya kepada para pengikut NABI. Ada dua sebab.....?  Sebab pertama........UJIAN untuk para NABI.  Sebab kedua ujian kepada para pengikut NABI (yakni, sama ada mereka PATUH atau INGKAR.)




Perbedzaannya dengan PEMINMPIN agak berlainan.  Sebab #IMAMUL biasanya diUJI dengan pelbagai DUGAAN untuk dirinya atau dari Perbuatannya atau cara #IMAMUL itu mengatur URUS pengikutnya.  Lalu dugaan ini kadang-kala bisa membuat  #IMAMUL rasa terlepas jika AZAB itu berlaku keatas PENGIKUTNYA.

Padahal ada dua sebab perkara ini berlaku.  Pertama memang tabiat atau tingkalaku pengikut itu sendiri yang tak BETUL.  Kedua memang pengikut itu betul, TAPI ALLAH UJI IMAMUL itu dengan mendatangkan MUSIBAH.  Agar Allah tahu bagaimana dirinya sebagai seorang IMAMUL mengurus PENGIKUTnya agar mendapat pembelaan yang wajar (yakni mengikut HUKUM).

Hari ini para pemimpin bukan main SEDAP cakap dekat TV.  Yang jadinya lain macam.....?  Pada hal itu bukan kemahuan Pengikutnya, tapi kehendaknya sendiri, konon sebagai PEMIMPIN itu adalah tanggong jawabnya.  Kalau rasa tak boleh buat jangan JANJI pada Rakyat yang berHARAP sangat, ketika menerima bencana alam.  Hingga rasa nak mati menerima kePEDIHan dan penDERITAan, yang ditunggu tak tiba-tiba.  HIBA tengok dekat TV.  Pemimpin pula berlagak macam ttiada PROBLEM.

Lagi kini banyak lagi KES terbaru (UJIAN) iaitu curi TABUNG Masjid.  Yang buat Aku agak sangat terkilan bilamana melihat seorang memakai TOPI PUTIH, memijak mangsanya.  Semua ini adalah UJIAN kepada para #IMAMUL.......?  Sebab itu, bukan senang nak JADI PEMIMPIN......?  Jika mahu sangat juga nak JADI PEMIMPIN........maka harus bertanggong jawab dan tabah menghadapi UJIAN ALLAH.......?  Maka jangan terlalu senang HATI jika tidak menerima BENCANA........tapi BENCANA yang lebih BESAR, apa bila terjadi kepada RAKYAT.........maka disini lah ALLAH melihat siapa ANDA SEBENARNYA SEBAGAI PEMIMPIN.......?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan