Selasa, 10 Mei 2016

YANG TUA atau YANG HEBAT.......?

MENGAPA TAJUK INI ALLAH IHLAMKAN?:


Aku memilih yang TUA, sebab bukan senang nak jadi TUA, tapi amat mudah nak jadi HEBAT..!!!!?. Penyakit salah satu bisa menghalang manusia jadi TUA, nasib tak baik belum sempat mengundi dah pun GOAL.  Tapi nak jadi HEBAT, pastikan dapat GOAL.......dah HEBAT.

NAFSU juga bisa membuat manusia lambat jadi TUA, biar dah berumur 90 atau 100 tahun masih belum TUA.  NAFSU juga boleh membuat manusia HEBAT.  Sampai ALI punya tongkat pun diguna pakai, belum lagi cukup ada lagi VIAGRA.

Apa pun TUA itu nampak lebih baik, jika benar-benar TUA.  HEBAT tiada guna jika  keHEBATan itu semata-mata diguna sebagai POPULARITI.  Orang TUA ada RESTU, orang HEBAT ada JERAT.
JERAT ini lah senjata orang HEBAT, yang datang tidak diduga mahu pun diundang.  Lihat sahaja sejarah orang-orang HEBAT, bagaimana mereka selalu berjaya.   Baca sejarah orang TUA-TUA....sentiasa tempat memohon RESTU.

Namun hari ini, HEBAT lebih memainkan PERANAN.  Orang TUA-TUA, dah dapat ISTILAH baru sebagai hanya WARGA EMAS sebaik mencapai USIA 60 tahun.  KASIHAN.  Orang TUA-TUA hari ini bukan lagi tempat memohon RESTU, dah jadi manusia tak beranak tak beribu.

Paling SEDIH lagi, ada kalangan orang TUA hidup bagai diPINGGIR.  Biarpun jasa setinggi GUNUNG, namun yang kelihatan adalah WATAK ORANG HEBAT.  Kerana teringin sangat nak jadi HEBAT ini lah, suatu kecelakaan yang tidak kelihatan.  Pelbagai kecelakaan berlaku atau terjadi gara-gara nak jadi HEBAT, tapi tidak disedari.

CONTOH...!!!!! GENG atau KUMPULAN yang mempunyai AGENDA merosakkan AKHLAK, atau MASYARAKAT......Anak-anak muda yang suka memBULI,,,,,,Orang HEBAT yang sentiasa mencari atau mencuri PELUANG.......nak jadi lebih HEBAT dari segala yang HEBAT.

MAKA mereka ini akan sentiasa mencari jalan, tak kira baik atau buruk yang penting HEBAT!!!!!!?
tapi orang yang benar-benar TUA tak mahu macam itu.  BAHAYA kepada diri dan masa depan anak, dan cucu cicit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan