Sabtu, 28 Mei 2016

SENI MEMPERTAHANKAN DIRI atau DISPLIN

Kebanyakan GENERASI Y hari ini kurang menceburkan diri atau belajar ILMU SENI (termasuk mempertahankan diri).  ILMU SENI KUNTAU secara lebih mendalam...BERMAKSUD.....DISPLIN atau KEMAHIRAN atau KETAHANAN atau PERJUANGAN atau GAYA HIDUP atau MENTALITI atau juga lebih tepat sebagai SENI ROHANIAH (Seni Dalaman).

KurangNYA Ilmu Seni Rohaniah dikalangan Generasi Y.  Maka kita bisa melihat betapa LEMAH dan PAYAH bagi Gen Y membentuk amalan HIDUP SIHAT (yakni bermoral).  Jangan bilang AGAMA,,,,itu mungkin lebih SUKAR walaupun dianggap MUDAH.  SENAMAN atau MENARI atau Apa Sahaja Yang Membentuk Pergerakan Badan.........adalah dianggap SENI (atau biasa orang kita cakap BODY FIT).

Sekali pun KERAJAAN telah menyediakan KEMUDAHAN seumpama ITU, namun apa bila kita
datang ke SANA, jelas kelihatan sambutanNYA tidak begitu memberancangkan, kecuali ada PENAJA-PENAJA tertentu.  Bermakna BERMUSIM.  Ini CERITA LUCU tapi BENAR.............

Ada sebuah HOSPIYAL KERAJAAN berkempan kepada Kakitangan dan orang ramai yang berkunjung ke HOSPITAL menggunakan tangga sebagai mengurangkan KALORI dalam badan.  Apa yang Aku perhati.....lebih banyak beratur menunggu left dari mengikut tangga.  Ini bermaksud kebanyakan orang KITA KURANG MENGAMAL DISPLIN DALAM HIDUP atau lebih tepat
KURANG DISPLIN.

KURANG DISPLIN:   Kemunduran sesuatu bangsa itu, akan lebih MUDAH, bilamana kebanyakan mereka tiada mempunyai DISPLIN.  Contoh paling TEPAT......disekolah.......Bilamana DISPLIN kurang dititik beratkan....maka tercetuslah pelbagai cerita kurang manis didengar dimana-mana sekolah yang KURANG Menekan Displin kepada PARA PELAJAR.  Umpama melepas batuk ditangga.  Lebih TERUK........APA BILA Kebanyakan RUMAH TANGGA yang dibina hari ini seakan-akan LANGSUNG tiada DISPLIN.  Makan suka-suka, minum suka-suka, buat ini dan itu suka-suka, tiada masa yang tepat.

HARAP-HARAP lah BULAN RAMADAN tahun ini akan bisa memulakan hidup baru kepada kita agar BELAJAR BERDISPLIN.  Jangan fikir disekolah saja ada DISPLIN.  Dimana=mana pun kita hendak lah sentiasa ada DISPLIN.  Sebab itu Orang Putih, meletak DISPLIN paling tinggi dalam meninggikan MARTABAT BANGSA.  Jika Janji Jam 12,00...pasti TEPAT.  Orang kita janji jam 12,00 datang jam 1,00.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan