Selasa, 10 Mei 2016

HANG TUAH ATAU HANG JEBAT

PERTARUNGAN TERAKHIR: HANG JEBAT & HANG TUAH DI RADIO KLASIK dalam "PURBAWARA", pun tajuk ini Allah Ihlamkan akan bakal berlaku sekali lagi di Bumi Malaysia.


Kenapa ada sejarah........?  Supaya ada cerita CONTOH atau TAULADAN atau ILMU.  Namun adakah sejarah itu perlu di ULANGI atau di CONTOHI.  Berkenaan dengan tajuk ini, Aku terpanggil mengingatkan diri KU.  Adakah kisah Hang Tuah dan Hang Jebat benar-benar berlaku ......?  Jika benar,  IMEJ itu jika di CONTOHI amat tidak baik.  Gara-gara FITNAH, jasa Hang Tuah yang begitu BERANI sanggup menggadai NYAWA,  AKHIRNYA JADI MANGSA.  Bukan sahaja JAWATANnya diLUCUTkan, paling malang sekali KERISnya juga diambil.

Mujur ada lagi manusia yang berJIWA TAAT pada KEBENARAN bukan mendengar FITNAH.  Jika tidak tiadalah CERITA TUAH dan JEBAT.  Satu perGURUan seumpama adik-beradik, akhirnya salah seorang KECUNDANG.  Maka, dua orang PAHALAWAN hanya tinggal seorang.  Mengupas cerita FITNAH ini, terlalu banyak dan mudah diberi makan kepada yang bergelar BerAgama ISLAM.

Mungkin kisah ini terlalu rapat dengan RASULLAH yang sentiasa diejek dan difitnah, hingga terbawa-bawa sampai ke hari ini.  SIFAT FITNAH sangat menebal diamalkan oleh kebanyakan manusia.  Sebab itu jika seandainya suatu hari nanti, manusia ini berpecah=belah dan bersengketa
salah satu penyebab paling BESAR IALAH FITNAH.

Kenapa manusia tahu.....tapi terus-menerus mengamal dan percaya.........?  Ini merupakan persoalan yang PALING BERHARGA (BERNILAI).  Aku tak nak jawab.........biar manusia sesama manusia menjawab.

Cuma ada cerita mengenai SANG KANCIL dan SANG SEMUT......jika pernah dengar.  Terima Kasih.  Jika tak pernah Aku cuba cerita sedikit.  Sedang Sang Kancil ini sudah tertangkap, lalu sang kacil meminta sang semut mengigit orang yang menangkapnya.  Akhirnya terlepas lah sang kancil, bila mana orang itu menggunakan kedua tangannya mengelak dari gigitan sang semut.  Cukuplah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan