Jumaat, 14 November 2014

BUAYA...BIAWAK...ULAR

Dalam sejarah dunia......antara ketiga-tiga haiwan di atas mana yang lebih menakutkan kepada manusia.  Peradaban manusia telah hidup lama bersama-sama dengan ketiga-tiga spesis haiwan ini tanpa ada cerita yang menarik  namun yang lebih menjadi MITOS dan LEGENDA hanyalah NAGA.

Apa kena mengena manusia dengan ketiga-tiga haiwan sehingga menjadi contoh kepada perangai manusia,  Sedangkan manusia ada akal.....haiwan mana ada akal.  Semantara NAGA pula menjadi satu lambang kepada perjuangan.  Sesetengah manusia mengunakan NAGA sebagai simbol kumpulan mereka.  Pada hal NAGA mengikut LEGENDA asalnya daripada ULAR.  Namun ular pula menjadi amalan kejahatan dalam perjuangan.

BUAYA.....sering disamakan dengan tabiat manusia yang suka mencari mangsa.  Sedangkan buaya
amat bernilai dalam kehidupan manusia.  Bayangkan jika barangan itu berlambangkan BUAYA harganya bukan main MAHAL.  Apa sebenarnya yang ada dalam fikiran manusia yang penuh dengan akal ini.  Sedang BUAYA tiada akal.

BIAWAK......kerana lidahnya bercabang......sedang tubuhnya tidak besar.....paling tidak hanya ayam sahaja jadi mangsanya.  Tapi Ular lidahnya juga bercabang....boleh membunuh manusia dengan belitanya......sebelum menelanya.....tidak pula selalu disebut-sebut meski pun ular nampak lebih berbahaya dari BUAYA dan BIAWAK.

Apa sebenarnya niat manusia berbuat demikian.  Adakah kerana otaknya sudah penuh dengan akal..
hingga terlalu banyak akal.  Orang Timur banyak akal sehingga mengelarkan manusia sama dengan
BUAYA....tapi orang BARAT guna NAMA BUAYA jual barangan mereka kepada orang TIMUR yang banyak akal tadi tanpa banyak fikir.  Kononaya BERJENAMA.....cubalah kalau BUAYA itu
atas nama barangan tempatan....orang tak nak beli.....JENAMA TIRUAN......kenapa?....kerana Barat yang mula dulu......kalau siapa juga yang ikut.apa barat buat.maka palsulah itu.

Begitu lah ORANG BARAT YANG KURANG AKAL TAPI BANYAK BERFIKIR.....ORANG TIMUR PULA BANYAK AKAL TAPI KURANG BERFIKIR.,,,,BIAR PAPA ASAL BERGAYA
BUDAYA TIMUR......HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG........BUDAYA BARAT..

FIKIR-FIKIR LAH JANGAN CEPAT AMBIL HATI.......KALAU ORANG BARAT AMBIL HATI ORANG TIMUR.......MUDAH SAHAJA  DIA SERAH.......TAPI KALAU ORANG SENDIRI CEPAT AMBIL HATI.........SUDAH KASIH AMBIL BALIK.

Begitu lah LEGENDA TIGA EKOR HAIWAN YANG MENJADI PEGANGAN HIDUP ORANG TIMUR........sampainya hati....?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan