Jumaat, 14 November 2014

kerana budi jasad tertawan

Pada zaman penulis masih lagi kanak-kanak.....suasana hidup masyarakat kampong amat seronok dan penuh riang-ria.  Bangsa SAMA yang hidup mereka suka berbudi membuat hamba tersentuh dengan irama dan sendikata lagu KERANA BUDI JASAD TERTAWAN.  Bayangkan jika sebelah rumah masak lauk kita sebagai jirannya akan pasti terasa juga lauk tersebut.  Biar sekadar semangkuk.

Jika kita mempunyai Majlis (tak kira apa juga jenis majlis) pasti sekampong datang membantu...amat gembira sekali.....bilamana penulis mengimbau saat-saat itu.....AIR MATA penulis tidak terasa menitis.......kerana suasana seperti itu tidak lagi penulis melihatnya hari ini.  Jauh sekali merasanya.

HARI INI TAJUK ITU BUNYINYA TELAH BERTUKAR MENJADI .....KERANA DUIT JASAD TERTAWAN.....BETAPA TIDAKNYA HARI INI DUIT TELAH MENUKAR PERKATAAN BUDI,,,,,,,MANUSIA HARI INI HANYA MENABUR DUIT SEBAGAI BUDI TAPI BALASANYA TERGADAI body (JASAD).

Seperti kata seorang pujangga......jangan tanya apakah sumbangan NEGARA kepada kamu....tapi tanyalah apakah sumbangan kamu untuk NEGARA.  Demikian lah kita berbudi oarng berbahasa.

Kuasa DUIT melebihi segala-galanya.  Biar engkau berilmu....jika ilmu hanya sejengkal.....pasti dapat ditawan oleh duit.    biar engkau beriman jika iman mu bukan iman IMAM (sebenar) pasti dapat ditawan oleh duit.  Masjid dibina tak siap-siap duit peruntukan telah habis.....orang putih cakap
FINISH BUT NOT REACH?.....JAMBATAN TELAH SIAP......sebulan kemudian telah roboh?.pelik tapi benar.  Benar kerana perlaksanaanya siap.....yang pelik kenapa cepat roboh?.....

KETUA APA JUGA KETUA,,,,,,KALAU BUKAN KUASA.......KUASA APA JUGA KUASA.....
KALAU BUKAN DUIT......DUIT APA JUGA DUIT.......DUIT RASUAH PALING BAHAYA....
BAHAYA APA JUGA BAHAYA.......BAHAYA DARI ALLAH PALING MERBAHAYA.....???

Namun biar lah hamba dengan diri hamba yang termakan budi jasad tertawan......jangan termakan duit maruah tergadai.  Penulis sudah bilang......mereka orang baik-baik.....cuma IDEA mereka yang tidak baik.....kena balik kepada MODAL INSAN YANG ORIGINAL (bukan buatan cina) cakap orang lah......ENTAH KENAPA.......?

TERIMA KASIH KEPADA PENYANYI ASALNYA ......A. TALIB.
NAMUN HAMBA MASIH INGAT LAGU IRAMA COUNTRY SONG SEWAKTU ZAMAN KANAK-KANAK DENGAN FILEM KOBOI........SEBAGAI SATU MEMORY

MEMORY............? PUT DOWN YOUR GUN..........? GIVE IT TO ME...........?
AND YOU....GO AWAY FROM ME.......?...AND YOU.......ask cowboy to a lady.....COME WITH ME.......?  THAT ONLY THE MEMORY.  THANK YOU.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan