Sabtu, 1 November 2014

SURAT DARI GUNUNG

Sedang saya tengah bersarapan, tiba-tiba kedengaran pintu rumah diketuk...,,saya terus bangun dan buka pintu.......maafkan saya.....ini surat untuk awak.......sambil mengunjuk sesampul surat

......sebaik saya mencapai surat itu.......dia pun memohon diri pulang, tanpa masuk......walaupun saya jemput.

Saya tutup pintu dan masuk.....lalu duduk menyandar disofa.......saya terus membuka sampul dan mengeluarkan sekeping surat........dan membacanya..........begini bunyi:

Maka bermuzakarah lah para wali-wali itu.......seraya bangun seorang wakil wali dari timur jauh......
entah berapa jauh, hamba tak tahu.........membawa usul yang bunyinya seperti ini.......bahasa orang putih, tapi main "short cut",,,,,katanya:

An example.....from west to east......there are fire (weapon)....in between them........war and fighting
that because listen to sound of whisper........non stop.......again and again......from one to another......
start in IRAQ........East.......MIDDLE EAST crisis situation one of the target........point of the game....
and then east to east concern......start happening.
ASIA.........Are the state
ASIA.........Are the sample
ASIA..........Are the  Asia PACIFIC..in our knowledge.....sorry  (MAYBE AS NUSANTARA )
ASIA,,,,,,,,,,Are the EAST........in east........lalu wali itu sambong hujahnya dengan cakap melayu pula
KINABALU. di Sabah.......Sabah pula dalam Malaysia,,,,,,Malaysia pula di Nusantara.......Nusantara dalam benua ASIA......ASIA pula satu benua......benua pula tempat bangkit Nya......12 bulan dalam....
satu.......tahun......201?.....please......you are welcome.

Mendengar hujah wakil wali dari timur jauh itu.......para wali-wali lain berpandangan sesama sendiri
............DIAM...........Tiba-tiba bangun wakil wali dari timur barat......disebelah kirinya duduk wakil wali dari kepulauan nusantara,,,,,,,disebelah kananya duduk wakil wali dari pulau BORNEO sendiri, lalu dia pun berhujah:  Saudara-saudara ku.....hari demi hari berlalu,,,,bulan berganti bulan.....tahun lalu sampai tahun ini,,,,,bawa lagi ke tahun depan......depan...depan.  Keadaan terus begini..........
krisis,,,,,,bencana.....malapetaka.......propaganda........dan macam-macam lagi.

Entah sampai bila keadaan berubah......tambah teruk atau musnah atau tiada.....atau ada lagi.......
siapa kita harus tunggu.....saudara-saudara ku.....beras di rumah berkurangan......sedang anak-anak
mahu membesar........mahu belajar.......semua tidak senang.......kalau senang pun kerana dia kaya...
berkuasa.......saya susah hati,,,,,saya seorang sahaja......sedang orang banyak.......senang hati,

Sepurnama telah berlalu.......musim berganti musim ......nak tunggu buah tak jatuh......saya takut.....
kalau jatuh nanti tak larat makan.......perut sudah kenyang makan macam-macam......APA MACAM?tanya Wakil wali dari timur barat tadi.   SEMUA DIAM.....SALING BERPANDANGAN.

Bangun pula wakil wali dari Asia Tenggara.......Aku masih ingat waktu kecil-kecil dahulu......dia (siapa dia) tidak tahu.........kita main sama-sama, walaupun kita tidak satu bangsa,,,,satu agama....
cuma satu negara (dunia) tapi kita tidak mahu gaduh-gaduh.....sikarang mahu tengok pun lali...ini macam kah kawan.  sikit-sikit bawa lawan....saya tahu dia badan besar lagi kuat.....mana saya boleh lawan......lagi pun dia suka bawa kawan-kawan saya yang lain lawan sama saya......kenapa dia takut
lawan satu sama satu.......dia badan besar lagi kuat.......saya cuma berani mati punya orang........

Sebaik hujah wakil wali dari Asia Tenggara tadi......para wali berhenti berehat.  Seraya dalam SITUASI yang berkecamuk dengan pelbagai AGENDA......akhirnya persidangan itu di TUNDA hingga AWAL TAHUN 2016.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan