Selasa, 4 November 2014

LEGENDA BUKIT LEMAS

SETIAP YANG HIDUP ADA PASANGAN.......BEGITU JUGA KISAHNYA DENGAN GUNUNG KINABALU.....GUNUNG YANG TERTINGGI DI ASIA TENGGARA.....BENAR ATAU TIDAK, ATAU HANYA SATU LEGENDA........SAYA CUBA KUPASKAN INTIPATI DISEBALIK KEAJAIBAN CERITA YANG PELIK INI.

Saya mengambil kesempatan menulis cerita ini sebelum penulis menghantar mesej kedua LEMBAH DANUM. esok.......Ceritanya mengenai sebuah BUKIT yang dikenali sebagai pasangan kepada GUNUNG KINABALU.  Bukit ini dibelakangnya LAUT CINA SELATAN....dan di hadapanya sebuah tasik yang cukup besar.  Nama bukit ini mengikut penduduk kampong sekitarnya sebagai
BUKIT LEMAS (PEREMPUAN)..KONONNYA ISTERI KEPADA GUNUNG KINABALU (LELAKI)

Tapi kalau ikut imaginasi saya.......ada juga lojiknya.  Apabila saya berada diparas paling bawah
dibukit ini dan berdiri melihat kehadapan memang jelas puncak GUNUNG KINABALU kelihatan
begitu cantik......dan membentukan sesuatu lambang......yang tersembunyi seribu satu (1001) persoalan.  Apa tak lagi dengan tasiknya dikelilingi bukit-bukit kecil.......pernah seorang pelancong
dari AMERIKA bersama keluarganya......dibawa melihat pemandangan disana dengan menaiki boat
(perahu) kecil menyusur seluruh tasik..Pelancong itu sangat kagum dan berkata.......telah banyak tempat pernah kami pergi di dunia ini.....inilah tempat yang paling istimewa dan luarbiasa.....pasti saya akan datang kembali untuk buat kajian........

ORANG AMERIKA KALAU CAKAP MESTI BUAT.......bukan macam orang kita, cakap tak serupa bikin.....BETUL JUGA DIA DATANG SEMULA......namun kajianya tidak dimaklumkan hingga ke hari ini.  Namun ada tanda-tanda sesuatu yang tidak betul selepas itu......maaf saya tidak dapat cerita mengenainya.

Namun mengikut legenda orang tua-tua BUKIT LEMAS memiliki khazana yang cukup berharga
tapi mereka tidak mahu menceritakan perkara itu atas sebab-sebab takut akan ditimpa malapetaka.
saya akan sambong lagi..........UNTUK CERITA YANG LEBIH MENARIK AKAN BUKIT LEMAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan