Sabtu, 15 November 2014

kisah disebalik lagu KBJT - A.TALIB

Pada tajuk ini ada dua kisah berlaku? Kisah Pertama CINTA seorang wanita yang MEMENDAM RASA, dan Kisah PEMUDA juga yang MEMENDAM RASA.  Yang pertama berlaku di sebuah DESA bernama Kg. Bunga Tenghilan? Yang Kedua di CORONG RADIO?


Penulis merupakan anak muda kampong yang dididik dengan sikap sopan,,berbudi...dan berbahasa....
kerana itu penulis memang gemar membantu dan memberi tanpa perlu ditanya dan diminta. Penulis
gemar menangkap dan memancing ikan.  Setiap penulis pulang dari menangkap ikan pasti penulis
akan sedia memberi jika penulis ditegur,,,,,,tanpa perlu orang itu minta.  Demikian juga apabila penulis melintas sedang orang berbuat sesuatu seorang diri......penulis pasti membantu tanpa diminta.

Penulis memang satu-satunya anak muda kampong (kampong penulis) yang memiliki watak sedemikian......kerana itu nama penulis sering menjadi buah mulut dikalangan orang-orang tua...ibu-ibu....bapa-bapa......anak-anak gadis.  Namun penulis sedikit pun tidak menunjuk rasa EGO.....malah penulis merasakan semua itu hanya sebagai sebahagian tanggongjawab sesama INSAN.

SELEPAS 35 TAHUN PENULIS MERANTAU.......AKHIRNYA SATU HARI PENULIS BALIK
KAMPONG.  PENULIS HANYA MENGAMBIL MASA 3 HARI DI KAMPONG.  ESOKNYA TIBA-TIBA ADA BERITA SEORANG PEREMPUAN MENINGGAL DALAM USIA 40an.
PENULIS PUN HADIR  PENGKEBUMIAN PEREMPUAN.ITU.....tiba-tiba ada seorang nenek tua
menghampiri penulis lalu berkata......tahukah anak.....dia masih belum kahwin........lalu penulis tanya kenapa..........nenek itu agak sedih lalu berkata.......dia amat sangat mencintai anak..? mendengar kata-kata nenek tua itu......dalam tak sedar penulis mengalirkan AIR MATA dan terasa lemah.  Apa anak tahu semua itu.....? penulis hanya mampu mengelengkan kepala.

Begitulah ceritanya bila termakan budi.......kerana penulis banyak membantu keluarga ini semasa sepanjang penulis tinggl dikampong sebelum penulis berhijrah ke kota selepas kematian nenek.....
sebelum itu atuk pun telah pergi terlebih dahulu.  Akhirnya penulis meninggalkan kampong dan
meneruskan kehidupan di kota.  Masalahnya........penulis tidak menyedari kemesraan kami bersama
adanya bibit-bibit cinta tertanam dihatinya......sedang penulis tidak terasa begitu....kerana penulis menganggap dia sebagai adik penulis,,,,,kerana penulis hanya sebatang kara.

AL-FATIHAH.....untuk arwah adik yang amat ku sayangi.  Dan kini penulis menjadikan lagu KERANA BUDI JASAD TERTAWAN.......satu legenda dalam diri penulis.....sebab itu sebaik saja penulis menemuinya dalam U-TUBE setiap hari penulis pasti mendengarnya.....sampai terikut-ikut oleh anak cucu penulis.  Sebentar tadi lagu KBJT by MICUPAN diminati iramanya oleh cucu penulis baru berusia 8 bulan sebagi menidurkan.....kalau tak......tak tidur.  KBJT by AMIR4RIMA  pula diminati oleh anak-anak penulis sambil berkaraoke.....KBJT by SUHAIMI ZAMAWI oleh penulis sendiri.  Malangnya penulis yang banyak meminati SIARAN RADIO KLASIK......SEHINGGA
KE HARI INI TAK PERNAH PENULIS MENDENGAR LAGU KERANA BUDI JASAD
TERTAWAN BERKUMANDANG DI UDARA OLEH RADIO KLASIK.......ADAKAH RADIO KLASIK TIADA MEMILIKINYA............KENAPA??????

Jika ada penulis NOVEL atau FILEM ingin kongsikan cerita penulis yang banyak menyumbang kearah tajuk KERANA BUDI JASA TERTAWAN........samada dalam bentuk CINTA.....POLITIK
.....KEHIDUPAN........ATAU  MASA DEPAN.......bolehlah E.mail dengan penulis.  Niat hendaklah jujur dan ikhlas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan