Isnin, 17 November 2014

ESOK mengharap sinar.

lalu datanglah hamba Allah itu bertanya......apakah ini jalan ke rumah datuk.....? datuk yang mana satu.....,tanya orang yang ditanya.......berapa ramai datuik disini.......ramai.....hamba Allah itu kagit bangat......ramai..????? sebenarnya hamba tak tahu namanya....jelas hamba Allah itu.  Kalau macam tu kami tak boleh bantu. (gambar hanya sekadar HIASAN)!
Maka hamba Allah itu beredar hampa.  Esoknya hamba Allah itu datang semula....lalu bertanya
pada seorang remaja lelaki.....mana rumah tuan Imam..?.....Imam yang mana satu......disini ramai Imam...
terang anak muda itu......siapa namanya......tanya anak muda itu.  Hamba pun tak tahu......kalau macam itu aku tak dapat bantu.......jelas anak muda itu.  Hamba Allah itu beredar hampa.

Esok hamba Allah itu dsatang lagi.....lalu bertanya pada seorang wanita.....boleh hamba berjumpa dengan tuan Guru tempat ini......Guru yang mana satu......kerana disini ramai para Guru.  melihat hamba Allah itu diam berfikir.....wanita itu bertanya......siapa namanya.?....orang panggil guru,  hamba pun panggil guru,  tapi hamba tak tahu namanya......kalau macam itu aku tak boleh bantu....Begitulah hamba Allah itu terus gagal dalam pencarianya.

NAMA ADALAH LAMBANG......NAMA ADALAH IDENTITI........NAMA ADALAH SIMBOL.
Namun kebanyak orang memiliki nama baik-baik......tapi perangai tak baik.  Itu penulis tak kisah
kerana penulis.......anggap itu cuma nama.

Gelaran Datuk hari ini telah diguna pakai oleh orang ramai sebagai nama olok-olok.  Begitu juga dengan Imam dan Guru......jika terjumpa tapi mesra......dia akan panggil samada datuk jika pakaian yang dipakai berjenama......Imam...jika berpakaian jubah atau memakai kopiah.   Guru....jika ada ciri penampilanya seeprti Guru.....iaitu berjanggut atau berkumis.

Esok mengharap sinar......maksud penulis.....mereka-mereka yang dipanggil sebegini patut menukar imej sesuai dengan panggilan itu.....semoga ada berkatnya.  Tak lah berat sangat.......tapi bermula menjadi seseorang yang mempunyai pendirian dalam hidup.  INSYAALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan