Isnin, 8 Disember 2014

no answer without QUESTION...?

Pada sesi sebelah pagi kira-kira jam delapan pagi tadi saya menghadiri satu taklimat yang disampaikan oleh seorang Pakar Motivasi,  Lepas itu kami menghadiri Majlis Sesi Soal-jawab?
Memang seronok sekali, namun biarlah itu saya simpan saja buat kenangan.




Namun yang saya geli hati, bilamana sahabat saya, yang memang suka sangat bergurau, bertanya
soalan yang mencuit hati, hingga membuat semua orang tertawa.  Soalanya:  "Apakah bedza lelaki
dengan bapa, demikian juga perempuan dengan ibu...? sambongnya lagi....Adakah 2 dalam 1 atau
1 ada 2.....?.  Saya ynng duduk sebelah dia, jadi serba-salah!!!?.

Saudara, pernah saya sentuh dalam tulisan saya yang lepas, bertajuk "CERITA WARUNG KOPI".....
namun kali ini saya bawa pula cerita datuk jadi DATUK...!!!, Cerita ini cerita warung kopi juga, cuma ada sedikit kelainan.  Kerana cerita lama tentang PBB sekarang pula tentang DATUK sudah
datuk......"bilang cucunya, pada kawan-kawan," kawan yang satu menyampuk "DATUK apa...?  Aku
pun tak tahu....?  DATUK pun kau tak tahu..? Haaaaa.......cucu atuk diketawakan oleh kawan-kawannya.  Lalu cucu atuk pun lari pulang memberitahu pada datuknya.

Dalam sebuah kampong, disebelah Utara Negeri Sabah.  Gelaran DATUK seperti satu permainan,
bila saya bertanya pada mereka, kenapa jadi begitu...?  Jawab mereka selamba,,,,,,,,ramai sangat!!!.
Maksudnya mudah saja dapat......?  Saya masih tidak faham, namun biarlah ianya hanya sebagai
satu renungan untuk (bagi) mereka yang mahu mengerti.  Kerana Malaysia Hari Ini mungkin jauh
berbedza dengan Malaysia Semenjak "MERDEKA".

Datuk (bukan pangkat atau gelaran) hari ini pun tak sama dengan datuk zaman dulu (sayang cucu).
datuk zaman sekarang ini, masih lagi boleh dipanggil "ABANG".  kerana masih muda sudah jadi
datuk.......? tak tahu mengapa jadi begitu...?  fahamkah dia orang ni....!!!  biarlah bah......kau diam
saja, buat-buat tidak tahu...!!!!?  betul juga cakap kau......? memanglah bah...!

Aku ni ROBERT, sudah hampir seluruh dunia aku sudah pergi.  Tapi Negara Malaysia amat lain
aku tengok.  kata Robert menceritakan pada saya.  "itu kau tengok saja..." sampok saya.  Tidak. aku juga asalnya dulu orang Malaysia, tapi sekarang aku sudah jadi Warga Negara Dunia. "tak pernah
saya dengar".  Sebab kau selalu tidak mahu tahu.  Itulah jadi begitu.  Kamu semua di sini selalu aku dengar cakap.....biarlah dia orang....itulah bahasa kamu.  Dia orang pun ambil kesempatanlah..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan